Beautiful Friends

Monday, September 10, 2012

Talapia masak pati santan (ada tempoyak sekali)


Ho ho hoooo.. ini bukan Santa Claus tapi sebab terkagum dengan diri sendiri. Selama Ibu boleh masuk ke dapur dan masak sendiri, may it be untuk diri sendiri atau untuk keluarga tak pernah seumur hidup ini masak yang sebegini. Makan tu selalu laa.

Jadi dengan barang kawalan yang telah dibawa balik ke sini (tempoyak dan daun kunyit di antaranya), Ibu dayakan masak sebegini dengan harapan ada laa hamba Allah yang sudi menjamah masakan Ibu. Alhamdulillah.. test pilot malam tadi berjaya dengan jayanya. Dengan disertai oleh Saudara Aizam, Uncle Bob, Ustaz Mizi and of course laa Cik Asben.. Ibu masak lemak pati santan ikan talapia dengan daun kunyit as well as with tempoyak. Satu rumah bau durian malam tadi. Tho' Amsyar and Haazem tak menjamah langsung (as expected), Ibu tak kecik hati pun. Knowing that my kids susah nak berubah dari routine lauk-lauk yang biasa.

Cara memasaknya pun sama sahaja dengan masak lemak yang biasa. Cuma Ibu hiris rampai daun kunyit untuk memberi lebih aroma dan rupa kepada masakan. While kuah santan Ibu biarkan sehingga sedikit pekat i.e kena jaga selalulah so that santan tak hangus or kering. Then kuah kena disiram selalu ke atas ikan agar ikan cukup masak. As regards to the chilies, please be courteous sebab by the moment kuah memekat sure ia akan jadi lebih pedas. Same goes to the salt. Logik laa kan.

Best thing, Cik Asben mintak masak macam ni lagi. Itu tandanya sudah APPROVED laa tu..

p/s; All credit goes to my Omak. Short course while back in Malaysia sure pays back.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...