Beautiful Friends

Wednesday, January 8, 2014

Budu.. owh budu...

Assalamualaikum all,


Ramai antara kita suka makan budu. Regardless.. mana pun asal kita..  and even ada jugak antara kita tho' asal dari Pantai Timur yang tak makan budu. Maybe because of the smell.. of course. What ever it is.. pada keluarga Ibu.. budu.. aduhaii.. no better word to describe it. Kut lauk sempoi mana pun.. ada budu.. ada ulam.. ada ikan goreng.. nasi panas. Dalam sedar dari sepinggan boleh bertambah-tambah makan.

Then.. ari ni terdetik pulak hati nak tau macam mana budu tu asal dibuat or diproses. Well.. jom kita share those steps kat bawah..

1.Bersihkan ikan bilis, biarkan kering dengan suhu bilik.

2. Gaulkan ikan bilis dengan garam dan "nise".

3. Taburkan garam di dasar balang yang akan digunakan untuk "perang" (kurang pasti pulak makna perkataan/kegunaan ni) budu, kemudian masukkan ikan bilis yang digaul, lapiskan garam sekali lagi di atas.

4. Sebelum mulut balang ditutup, lapiskan dengan kain kasa agar penutup dapat ditutup dengan kemas dan lalat tidak dapat masuk bertelur.

5. Biarkannya di tempat gelap dalam jangka masa sebulan dua. Nak letak kat tengah panas pun boleh, tapi selalunya kalau yang buat dalam tempayan la, mulut tempayan akan dibuka dan digaulkan isinya supaya cepat hancur.

6. Bila dah agak-agak dah jadi budu, tapiskan dan sedia untuk dinikmati.

There you have it. Mungkin ada yang nak try pulak buat sendiri.

For us.. we have or at least we think we have sufficient supply until next summer holiday. Kat sini pun ada jugak jual budu Pinoy mari. Tapi.. memang tak sama la rasa. The texture is lebih kasar and too salty to me. And.. rasa was-was la pulak.. faham-faham sudah laa.

 

2 comments:

  1. Assalamualaikum

    Perang tu peram rasanya kak sham.

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Farah,
    Kak Sham pun fikir macam tu jugak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...