Beautiful Friends

Friday, January 17, 2014

Bukan kangkung sebarang kangkung..

Assalamualaikum all,

Dua tiga menjak ni famous sangat sayur kangkung. Kat sini pun bahang "kangkung" sampai jugak. Ada jugak adik-adik student yang tiba-tiba dok berhajat nak makan sayur kangkung. Maklum saja.. kantin sekolah menengah or cafe di Kuwait U mana ada lauk-lauk yang berunsurkan "kangkung" kan. Insya'Allah.. pada yang berhajat.. akan Ibu cuba tunaikan.. bi'iznillah..

Whatever it is.. setiap ciptaan Allah itu pasti sahaja ada kebaikan.. khasiat.. kegunaannya.. Try baca kat bawah ni.. Anyway nak selit sikit.. 250grams kangkung di sini.. lepas convert to Ringgit Malaysia = MYR9.00.. 

Kangkung termasuk tanaman sayuran yang paling popular di kalangan masyarakat kita. Harganya yang murah, mudah tumbuh, cepat tuai, mudah cara mendapatkannya serta mudah diolah mungkin adalah alasan utamanya. Oleh kerana itulah, alangkah lebih baik jika kita juga mengetahui manfaat sayur kangkung ini untuk kesihatan.



Kangkung yang namanya latinnya Ipomoea Aqatica ternyata pada awalnya berasal dari India, kemudian merebak ke Malaysia, Myanmar, Indonesia, China Selatan, Australia, dan Afrika. Di China, Kangkung dikenali dengan nama Weng Cai. Di Eropah, Kangkung disebut Swamp Cabbage, Water Convovulus, atau Water Spinach. Di Indonesia sendiri, kangkung boleh didapati di hampir seluruh daerah.

Tanaman kangkung masuk ke dalam suku Convolvulaceae atau keluarga kangkung. Kangkung merupakan tanaman yang tumbuh cepat dan sudah memberikan hasil iaitu hanya dalam masa 4 hingga 6 minggu. Dalam satu musim saja, kangkung boleh tumbuh dengan panjang 30 hingga 50 cm. Kangkung terdiri atas dua jenis, iaitu Kangkung Darat yang disebut Kangkung China, dan Kangkung Air yang tumbuh secara semulajadi di sawah, paya, atau parit.




Berikut adalah khasiat pemakanan dan manfaat kesihatan sayur kangkung :

Kangkung adalah salah satu sayur-sayuran sihat yang banyak sekali manfaatnya. Kangkung mengandungi zat seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, protein, kalsium, fosforus, zat besi, karotena, hentriakontan, dan sitosterol. Berdasarkan penelitian, Kangkung juga menghasilkan petunjuk manfaat untuk merawat pelbagai macam gangguan kesihatan yang bersifat antiracun.

Herminia de Guzman Ladion adalah pakar kesihatan dari Filipina, dan beliau kangkung ke dalam kumpulan tanaman "penyembuh ajaib". Kangkung dianggap sebagai cara "pengusir racun" dari tubuh. Di negara itu, tanaman ini dipakai untuk menyembuhkan sembelit dan ubat bagi mereka yang sedang melakukan diet. Akar kangkung, terutama kangkung darat, juga berguna untuk mengubati penyakit buasir.

Pada laman Healtstore Kangkung disebutkan mempunyai khasiat sebagai ubat tradisional antipenuaan, antilupus dan antiparkinson. Kangkung yang bersifat antiracun, juga boleh untuk merawat antiradang, peluruh kencing dan juga dapat menghentikan pendarahan.

Kangkung juga termasuk sebagai sayuran tinggi serat, sehingga kangkung boleh digunakan mencegah sembelit. Kerana sifatnya yang antiracun, kangkung juga Juga boleh mengatasi keracunan akibat makanan, mimisan serta sariawan. Daun dan akar kangkung boleh mengurangkan sakit bisul dan ubat untuk rawatan tradisional buasir. Di negeri Thailand, kangkung digunakan sebagai bahan tradisional untuk rawatan kulit. Air rendaman kangkung juga digunakan untuk membasmi kelimumur.

Kangkung kaya dengan zat besi.
Zat besi sangat penting untuk tubuh kita, peranannya dalam membentuk sel darah merah adalah penting. Lemas, pusing dan pandangan kabur adalah ciri awal anemia kerana kekurangan zat besi. Pada kangkung terdapat 2.5 mg/100g zat besi, sehingga sangat baik untuk mengatasi anemia / kurang darah.

Mengurangkan haid berlebihan.
Jika anda mengalami haid berlebihan, boleh memanfaatkan kangkung untuk mengatasinya. Caranya : Ambil setengah kilogram daun kangkung segar. Cuci bersih, lalu tumbuk halus. Tuangkan air setengah gelas, saring dan tuangkan satu sudu makan madu. Minum sekali sehari sekaligus. Haid akan jadi baik dan lancar. Jika suka terlambat haid, baca disini ubatnya.

Mencegah penyakit kencing manis.
Ekstrak kangkung sudah diuji di makmal, dan hasilnya ternyata Ekstrak kangkung berguna sebagai ubat anti diabetes. Hal ini kerana Ekstrak kangkung akan menghalang penyerapan kadar gula dalam darah. Perbanyakkanlah mengambil kangkung, bila anda mengidap penyakit kencing manis. Ubat tradisional kencing manis lain adalah undur - undur.

Kangkung kaya vitamin C
Kangkung juga banyak mengandung vitamin C. Secara umum, kandungan vitamin C pada kangkung lebih banyak berbanding kebanyakan sumber vitamin C pada buah - buahan. Oleh kerana itu, kangkung baik untuk mencegah sariawan / gusi berdarah, meningkatkan sistem kekebalan tubuh sehingga tak mudah terkena serangan penyakit akibat virus, misalnya flu.

Baca Juga : Manfaat Vitamin C
Kangkung juga kaya vitamin B kompleks, sehingga boleh menenangkan otak. Kadar vitamin B Komplek dan Omega 3 pada kangkung, ternyata juga cukup banyak. Keduanya merupakan peningkat pengeluaran Serotin dalam otak kita, sehingga boleh mencipta suasana tenang melalui otak.Oleh kerana itu, kangkung boleh dikatakan boleh menyegarkan kembali otak kita.

Membuat tidur lebih nyenyak dan mencegah insomnia
Kangkung, mempunyai sifat sedatif, sehingga sering dikatakan sebagai penyebab ngantuk. Kangkung juga berpotensi boleh mengendurkan saraf. Hal kerana adanya mineral seng dan selenium yang terkandung di dalamnya. Sehingga bila mengambil kangkung, saraf jadi kendur. Semakin kendur saraf - saraf kita, maka tidur pun akan semakin nyenyak dan lena. Mungkin sebaiknya jangan berlebihan mengambil kangkung jika bekerja di pejabat. Kebaikannya adalah, kangkung dapat membantu mengatasi masalah tidur / insomnia dan membantu untuk dapat tidur lebih nyenyak.

Menajamkan penglihatan.
Kangkung kaya akan vitamin A, sehingga kangkung boleh menjaga kestabilan penglihatan mata. Vitamin A yang terdapat pada kangkung sebanyak 6300 IU, sedikit lebih banyak berbanding bayam yang hanya 6100 IU. Hal tersebut dapat dilihat dari warna daunnya, semakin hijau daunnya maka kandungan betakarotin juga semakin tinggi. Itulah sebabnya kangkung dipercayai boleh menambah menajamkan pengklihatan mata.

Melancarkan air seni (Diuretic).
Ambilah akar kangkung secukupnya. Direbus dengan 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Minum air rebusannya sekaligus 1 kali sehari. Nescaya air seni akan lancar.

Menghilangkan kilemumur.
Ambillah seikat daun kangkung. Rendam daun ini semalaman hingga airnya berwarna kebiruan. Lalu, mencuci dengan air rendaman. Lakukan setiap hari, nescaya kilemumur akan hilang.

Menghilangkan sembelit ibu hamil.
Bagi para ibu sedang hamil, biasanya merasa mual dan menderita sembelit. Maka ambillah seikat daun kangkung. Ditumis biasa saja dan dimakan. Kandungan serat yang tinggi pada kangkung akan menghilangkan rasa mual dan sembelit pada ibu hamil.


There you have it.. pelbagai manfaat dan khasiat sayuran kangkung dari sudut kesihatan. Jika ada yang mengatakan sayur kangkung merbahaya bagi kesihatan, maka jangan percaya kerana belum ada kajian yang mengatakan sedemikian.


Ilal liqa'..


4 comments:

  1. Kak. Kat sana biasanya kangkung masak apa yang fames? Sama juga ke? Goreng biasa?

    ReplyDelete
  2. TATA..
    Sini.. kat kedai Siam biasa kangkung goreng plain jer. Maklum saja.. org Arab tak tahan bau belacan.. ikan masin..
    Tu yg kena goreng sendiri kat rumah.
    Tp lps tu ada la jiran pasang kemenyan Arab depan pintu.. busuk katanya..

    ReplyDelete
  3. salam k.sham….lama tak singgah sini. apa kabar? btw famous betul cik kangkung ni. dah tahap 'world'….heheh!!!masa org dok sibuk2 tayang cik kangkung ni saya xde berkenan di hati pun, tapi arini jenguk k.sham terpikat juga dgn cik kangkung ni. nasib @Brunei pun murah jugeeee

    ReplyDelete
  4. Alaikumsalam Ros,
    Alhamdulillah.. kami sihat2 saja di sini.
    Kangkung sekarang memang dah tahap WORLD.
    Kangkung kat Lulu & Carrefour pun sama laris dek cerita kangkung kita di Tanah Malaya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...