Beautiful Friends

Saturday, July 22, 2017

Muka KETAT.. customer MELUAT..

Sabtu.. busy as usual.. alhamdulillah jugak jualan kami pagi tadi hampir 3 tong besar nasik licin. Cuma sedikit terbantut sebab sambal tumis habis (kering). Sambil-sambil tu ada jugak yang komplen kata sambal tumis kami..
- tak sedap langsung
- tak sedap macam dulu

Lauk yang sedikit berbaki pun cuma tinggal ayam rendang and sedikit ayam masak merah. Nevertheless.. alhamdulillah rezeki yang Allah beri.

Dalam pada tu.. dapat sedikit cerita yang tak best.. ada orang komplen.. muka kita ketat.. kelat ya'ni tak pernah senyum masa serve customer. Yang mengadu tu pulak.. tak pulak cerita direct ke Omak or me.. sebaliknya pi pulak ngadu ke Lisa (pembantu jualan kami di pasar - branch).

Macam-macam la kan.

Sentap.. YES.. sedikit terkesan sebab rasa nyer me memang jenis yang senyum (songeh). Kalau muka ketat tu.. adat la.. nama pun manusia. Insya'Allah akan cuba diperbaiki.
- mintak maaf la.. kalau time dah sibuk sangat tu.. memang kita pun tak perasan dah macam mana dah muka kita ni.

Tapi bila me pi cerita kat Omak.. jawapan Omak very positive attitude (or whatever way masing-masing nak mentafsirkan)

- orang yang komplen tu mungkin sakit ati sebab kehendak hati dia tak kesampaian ya'ni dia nak macam-macam so bila kita charge extra dia create cerita yang macam-macam jugak la. Sebab.. sampai ke hari ni.. orang lain asyik mintak sambal extra jer.. ada masa sampai macam tak seimbang dengan nasik tu sendiri.
- or mungkin ini hanya rekaan semata-mata dari pihak yang mengadu sebab langsung tak diberikan detail perihal orang yang mengadu. Macam Omak kata.. entah-entah dia sendiri yang reka cerita dengan maksud nak kata pekerja Omak yang baru ni tak pandai masak.

Apa-apa pun.. ini semua asam-garam orang berniaga. Kita yang berniaga ni.. ada masa memang kena banyakkkkk sabar sebab walau macam mana pun kita menolak hakiki.. memang rezeki kita dalam poket orang. Cuma SABAR kita tu ada batasan.. ada had nyer.

Mudah-mudahan esok hari Allah beri kekuatan dan kesabaran untuk mengadap ragam customers yang bermacam-macam. Ada masa.. boleh naik BP jugak babe.


P/s; Ni tadi my heroes tolong pilihkan my story bracelet.. yang si Arif la yang paling bersungguh. Terima kasih anak-anak.

Assalamualaikum.

5 comments:

  1. Ambik yang positif.
    Sekurang2nya sebagai ingatan.
    Costumers always right.

    ReplyDelete
  2. semoga dipermudahkan urusan berniaga cikKak Sham tuuu., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. T.kasih Wak.. dan semoga Allah merahmati setiap usaha baik yang Wak lakukan jua..

      Delete
  3. Asalam Sham,

    Ambil yang positif, perbaiki mana yang wajar kan. Tak pe..mungkin customer tu nak berbaik-baik mana tahu akan jadi regular customer :) O ya nak rasa sambal kering tu ya hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...