Beautiful Friends

Thursday, September 4, 2014

Hukum mencukur bulu kaki

- The last part of buluss -

Ada pompuan takda langsung bulu kaki.. some.. ada tapi jarang-jarang.. while the others.. depend pada rezeki masing-masing la ya.

Bab mencukur bulu kaki ni tidak ada larangan dari syarak sebenarnya. Yang ada hanyalah mencukur/menipiskan bulu kening di mana ia dilaknat oleh Allah sebagaimana ditegaskan oleh Nabi s.a.w. dalam hadisnya ; 

“Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang dibuat tatoo dan dibuatkan tatoo”

(HR : Bukhari dan Muslim)

Apabila tidak ada larangan, maka ia kekal di atas hukum asalnya iaitu harus. Secara amnya, hukum mencabut bulu di badan adalah seperti berikut;

1. Mencabut bulu ketiak dan ari-ari, hukumya sunat. Bagi bulu ari-ari yang paling baik ialah mencukurnya. Adapun bulu ketiak yang paling baik ialah mencabutnya. Namun, jika dibuang dengan cara lain dari itu tidak mengapa.

2. Mencabut bulu kaki dan bulu lengan/betis bagi wanita, harus kerana tidak ada dalil syarak melarangnya.

3. Menghilangkan bulu kening, haram sekalipun dengan permintaan suami kerana larangan keras oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis di atas.

Mengenai bahan/ubat/sabun yang digunakan itu, harus jika tidak mendatangkan mudarat kepada badan. Selain itu, hendaklah dipastikan ia suci (tidak mengandungi bahan najis). Jika ada bahan najis, hendaklah dibasuh sebelum mengerjakan solat.

Copy paste dari sumber yang pelbagai.

6 comments:

  1. sekali je saya cabut bulu kening
    itu pun saya nanges, sbb kena paksa ngan mak andam masa hari nikah
    tp sikit je ujung tu

    itulah last

    bulu kaki penah beberapa kali masa kene pakai uniform dulu, tapi bila dia tumbuh balik rasa gatal ,hihi

    ReplyDelete
  2. Waaaa...
    Cik Irfa kita pakai uniform..
    (sambil membayangkan)

    ReplyDelete
  3. Saya tak mampu nak cabut bulu ketiak kak. Sakiittt. Hehehehehe.... Bulu kaki, ikut mood, yakni 2-3 kali setahun. Hahahahahaha. Sebab, jarang..jaranggg.

    ReplyDelete
  4. Aziela..
    Sakit tu.. bulu kaki.. adoihh !!

    ReplyDelete
  5. Kak Sham.. Kalau dah bulu kaki ala-ala hutan belantara mcm saya ni, wajiblah kerap di'wax'.. Mula² memang sakit, tapi dah imun kot... memang langsung tak rasa. Sama kes dengan bulu ketiak, dah biasa dicabut sbb susah nak wax, after a while mmg imun dah kulit area tu.. hehehe..

    ReplyDelete
  6. bulu kaki nak cukur?? x de sebab nak saya cukur.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...