Beautiful Friends

Tuesday, November 7, 2017

SPM 2017.. insya'Allah khair.. bittaufik wannajah Amsyar

Bi'iznillah..
Dan hanya doa dari ayah dan ibu mengiringi si anak ketika sedang dia bertarung dengan SPM 2017.

Lulus SPM bukan bererti CONFIRM cemerlang dalam hidup and I agree. Tapi dah kita hari-hari disuapkan dengan mentaliti.. tak masuk Uni.. susah ko nanti.

Sebenarnya.. hanya dengan bergelar seorang mahasiswa/mahasiswi Uni pun belum tentu kelak kita mampu hidup senang lenang. Sedangkan fungsi sesebuah Uni itu hanya untuk memberikan pendidikan yang sepatutnya di samping sedikit sebanyak juga berfungsi sebagai satu medium untuk menyediakan seseorang pelajar untuk melangkah ke alam yang seterusnya. Yang lebih penting.. Uni itu berfungsi sebagai satu medium pengukur kematangan seseorang pelajar itu.

And in my life I've seen ramai yang bukan bergelar pelajar Uni tapi masih mampu drives good car, living in nice house, anak-anak semua elok terurus di samping belajar di sekolah yang baik-baik jugak.

In my case.. mungkin ada sedikit berbeza. Well.. staying in oversea and previously anak-anak semua enroll for international school.. the moment kami balik ke sini.. kami terus memilih for sekolah kerajaan.. wahhhhhh.. banyak nye sok-sek-sok-sek yang kami dengar.

Long short story.. kalau kurang sabar lama dah rasa me bergaduh dengan orang yang bermulut tutttttt.. Tapi.. biar je la kan. Masakan mulut orang mampu ditutup. Begitu jugak bila Amsyar kami putuskan to sit for SPM instead of IGCSE.

As I said many times earlier.. bila kita dah balik ke Malaya.. kita ikutlah dan buatlah apa-apa yang sepatutnya.

Cuma bagi si anak.. bukan mudah untuk adapt to the Malaysian education hatta untuk lulus paper BM pun seriau nyer macam nak pi berperang. Thus bila ditanya.. how's he with his education.. yang mampu kami jawab.. bi'iznillah.. doa yang baik-baik sahaja. Kami sebagai his parent hanya mampu support and membantu apa-apa yang perlu.

Tidak perlu disulam dengan ayat-ayat.. 'biasalah.. anak orang dah lama dok oversea balik Malaysia.. nak senang masuk jer la sekolah antarabangsa.. etc.' Anak kami.. dan kami tahu setakat mana kemampuannya.

Sila hormati keputusan kami for there must be a reason for every action.

Same goes to any other person.

P/s ; hanya orang yang melalui akan faham perasaan dan keadaan kami.

Hatta jika hanya setakat LULUS.. syukor alhamdulillah.

2 comments:

  1. Aduh...kena banyak sabar tu. Apa pun selamat berjaya untuk anak ibu sham ye.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...