Beautiful Friends

Friday, February 20, 2015

Turki 2015

Assalamualaikum all,

Alhamdulillah.. panjang umur kita jumpa lagi di sini.

Turki..
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Turki.. boleh saja rujuk dengan Tok Wi. Such a fascinating country.. if I may say. Tapi terpulang la pada masing-masing kan. Pada Ibu yang jenis suka tengok 'batu-bata' ni.. seminggu memang tak cukup la rasanya.

Cerita kami..
Alhamdulillah.. flight kami ke Turki.. tak ada banyak masalah. All went well. Cuma memandangkan flight kami waktu suboh Kuwait and ada yang berjaga 24hrs (takut terlepas flight katanya) so anak-anak pakat tidur sepanjang perjalanan. 3 jam 40 minit jer pun. Mujur saja seat banyak yang kosong.. so bolehlah masing-masing 'lega' sikit.


View..
Masya'Allah.. cuma since kamera semua dok atas overhead compartment.. so snap pics guna 'samseng' je la. Mujur saja gambar-gambar kira okey la jugak.


Our 'welcome' view.. 

Sesampai di epot..
Our transport ke Bursa dah sedia menanti.. and without delay.. punggah segala beg.. and kami teruskan perjalanan ke Bursa pulak. Kena naik feri. Not too much to my liking.. Ibu ni takut 'air'. But once feri bertolak.. lagi sekali kami dikejutkan dengan pemandangan yang cukup menarik.

Penjual roti 'simit' yang banyak dijual sepanjang jalan menuju ke pelabuhan..

Dah biasa tengok dalam album orang lain.. but experiencing it yourself.. is something very different. Me.. being emo 'as usual'.. asyik nak leleh saja. Dream come true babe..




Belum biasa dengan rasa roti simit yang keras and tawar.. so akhirnya roti-roti tu jadi rezeki burung-burung yang setia mengiringi perjalanan kami.


Van putih..
Itulah transport kami dari epot ke Bursa. Comfy.. ada wi-fi.. memang itu pun yang anak-anak dok tunggu. Tak sabar nak update gambar ke Uwan and Atok di kampung.



Dan kali ni kami pasang extra photographer.. me.. Cik Asben and anak Pak Yusran. Memory card.. jangan cerita la. Berkeping-keping.. just in case ada sesiapa yang rasa tak cukup dengan stok yang ada..

Restoran Pak Yusuf..

Kira macam belacan la ni.. tapi to me.. rasa macam sos spageti jer..

Mix-grilled.. segala yang ada..

Our driver..
Sampai ke sudah.. nama dia Ibu tak reti nak sebut..

Muka-muka kelaparan..

Turkish tea.. teh kelat. same function.. taste wise.. okey jer..

Our companions..

Cili jeruk yang khabarnya teramatlah pedas..
Tak berani nak cuba babe.. sekali cirit..

Ding-dong-ding-dong..
Lunch time..
Mujur our driver faham dengan selera kami. So.. restoran yang dituju.. sudah tentu something yang similar dengan 'kebiasaan' di Kuwait. Maka.. shish tawouk.. riyash.. kufta.. and segala yang biasa kami makan di Kuwait.. jadi rezeki kami untuk makan tengah hari.

Taste wise..
Sure la lain sikit kan. But.. alhamdulillah.. anak-anak kenyang. Itu yang paling mustahak. Nak buat macam mana.. kalau dah merantau pun.. masih nasik jugak yang dicari..




Turki sememangnya amat berbangga dengan hasil keluaran minyak zaitonnya. Even sepanjang perjalanan kami ke Bursa.. kiri kanan memang banyak kelihatan ladang-ladang zaiton. Bit unfortunate.. pics banyak dalam meriam Cik Asben. Tak sempat nak proses lagi.

Anyway.. dalam restoran Pak Yusuf ni pun dia orang dah siap market their own minyak zaiton. Yang sosej tu.. tak sempat nak rasa.. rugi.. hurmmm..

Okey.. cukup dulu untuk kali ni. Ada rezeki kita sambung pulak pengalaman kami semasa di Bursa, Sapanca and Istanbul.

4 comments:

  1. tak sabar nak ikuti cerita selanjutnya...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah Aziekz,
    Tahun ni rezeki sampai ke sana.


    Insya'Allah Nasa,
    Sambil proses pics.. sambil karang ayat ni..

    ReplyDelete
  3. Turki...memang antara wishlist saya kak Sham..nanti sambung lagi ek, seronok baca..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...