Beautiful Friends

Wednesday, August 23, 2017

Are we PROPER enough?

Soalan yang sangat biasa kami dengar..
- takmo bukak kedai makan yang lebih 'proper' ke?

Sebenarnya.. apakah yang dimaksudkan dengan 'proper' di sini?

Restoran?
Cafe?
Atau apa-apa yang sewaktu dan seangkatan dengannya?

Hence..
- pacak meja bawah pokok tu tak 'proper' ke?
- bukak warong atap zink tepi jalan tu tak 'proper' ke?

If that so.. kalau ME berniaga nasik lemak di warong tepi jalan tu.. tak proper ke?

Thus how do you define the word 'proper' here?
Sangat subjektif kan. Hence biarlah diri masing-masing sahaja yang mentafsirkan the word 'proper' mengikut standard masing-masing.

ME..
I'm a very simple person.. much I can say.. I'm a people person too. Dari yang high end (ada la sorang dua kut) hinggalah yang ke taraf kuli-kuli ni. Yet.. berniaga di warong ni.. macam-macam manusia yang ME boleh jumpa.. boleh kenal.

I might not be wearing the best OOTD with the latest accessory.. a simple blouse with pans will do justice.. not to mention.. apron wajib ada la kan. And.. of course.. sedikit minyak wangi to overcome whatsoever odor yang tak menyenangkan (bau sambal as such). Dan jugak BERSIH.. 

I might not be working under the bright white light or the cooling air condition.. ada masa jam 9.00 pagi matahari pun dah cerah mencarak. Semuanya demi kesinambungan hidup. And you know what.. I'm happy with my life.

Kawan-kawan masih sudi bertandang.. and albeit our regulars at the warong usually from (as you may call it) the low end workers.. tapi ada jugak yang dari golongan profesional. Tapi tak perlulah nak dicanang.. nak dikompang. Ada masa.. bila keadaan mengizinkan.. then segala cerita dikongsi bersama.

Hence.. tak 'proper' ke bagi seorang yang konon nyer baru (hampir 2 tahun jugak dah ni) pulang ke Tanah Malaya setelah sekian tahun merantau di negara orang untuk 'santai' dengan hanya memakai jeans dan tee ke mana-mana?

In short.. what I'm trying to share here.. be yourself. Kalau dengan 'whatever you do' itu can give you justice in life.. teruskan. Tak perlu nak berdrama bergaya dengan pakaian yang bukan sepatutnya disarung ke badan kita.. berbelanja yang bukan dalam izin kewangan kita. Hence.. akhirnya kita menjadi hamba atas pilihan diri kita sendiri.

Life is not about just to please other people dude..

P/s;
Hari ni warong tutup sehari so sempatlah mencari makan di luar. Thus without any guilt.. nasik dagang with all the wrong condiments.

Alhamdulillah.. kenyang sudah..

3 comments:

  1. nasi dagang with all the wrong condiment tu awesome Sham.

    A for me, if you order the food and they send the right one, ini pun proper. if you come early and you get the food fast, proper too. tapi kalau kita order minuman dan sampai lambat without 'sorry' word, ini memang x proper.

    warung atau cafe tak jadi masalah sebab makanan yang sedap akan 'bercerita' dengan sendirinya:)

    ReplyDelete
  2. proper tu mungkin bagi yg sentiasa mencari kesempurnaan. bg kita yg simple2, proper tu dah cam yg tertulis kat atas tu, sebaik yg kita rasa dan kita buat..hehe

    ReplyDelete
  3. proper tu maksudnyer yg bayar kat majlis every month kott., huhu2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...