Beautiful Friends

Friday, May 10, 2013

Gila ke??


Dua gambar yang memberi maksud yang sama. Tapi patut ke sampai ke tahap dikatakan "ia petanda orang sakit mental?" Jika demikian, adakah semua orang yang mengoperasi blog berunsur "makanan" juga ada petanda bakal menjadi pesakit mental.

Me.. memang Ibu suka post gambar-gambar makanan yang Ibu masak. Salah ke? Dan selalunya ada kisah yang related atau menjadi mencetus pada lauk-pauk yang Ibu masak.

Being distance from Omak and Ayah.. dengan cucu-cucu yang jauh dari Atok, Uwan, Nenek and Tok Ayah, sering sahaja soalan yang pertama sekali ditanya tiap kali kami ber-skype.. "makan apa hari ni?". So, nak senang cerita Ibu post sahaja gambar-gambar tersebut.

Ada juga yang bercakap di belakang tabir.. "Boleh sahaja ber-wassup. Tak perlu dicanang seantero doniya". Tapi ada pulak yang kata.. "post je la kak.. ada jugak idea kami nak masak".

Abih tu camno??

Ikhlas dari Ibu.. 
The way I take it.. ia satu rutin yang memerlukan disiplin. Tiap kali bila lepas masak, Ibu akan hidang makanan dengan sebaik mungkin. Yakni dengan penampilan yang bersih dan rapi. Tak perlu dengan piring atau bekas yang mahal. Memadai "bersih.

Ini jugak mengajar Ibu untuk menjaga pentingnya melakukan sesuatu dalam waktu yang ditetapkan. Maklum sahaja, ada masa kita ralit/leka jugak dengan urusan-urusan yang lain.

Pernah terjadi, 2-3 hari Ibu tak post gambar masakan.. ada sahaja yang bertanya (among rakan-rakan), Kak Sham tak masak ke? Sekali gus terdetik di hati Ibu.. "ehhh.. kena stop menapau ni".

Tapi alasan yang paling Ibu suka, sebenarnya bila Ibu masak and post gambar tersebut.. ia mendorong OTAK ni untuk terus merancang dan berfikir tentang apa yang bakal Ibu masak. Tipulah kalau korang tak pernah ada masalah bila mana jadi tak tau nak masak apa.. nak makan apa..

In short, memang susah nak puaskan hati semua orang. Masing-masing entitled to their own opinion. Thus this is how I take it.

I mean no harm in whatsoever masakan or makanan yang Ibu "tayang-tayang" tu. It just a matter how my life being effected by it.

And as simple as.. suka, tengok. Tak suka.. tak perlu la Ibu teruskan ayat tu lagi.. you yourself can determine and distinguish the relevant outcome.

7 comments:

  1. emm susah nak puaskan hati sume org
    ada yg suka..ada yg tak suka
    yg tak suka..jgn dtg,abis citer :)
    saya suka je..wpun saya cuma tengok je tp x masak pun.hahahaa

    ReplyDelete
  2. OMG! They gotto be kidding us!!! Bongak la haiii... suko hati lah nak amek gamba ko apo kan...

    ReplyDelete
  3. Irfa & Kak Niza,

    Thanks for your support.
    Kan kan.. ssh nak puaskan hati semua orang ni. Terlebih fikir.. memang confirm boleh sakit jiwa.

    Haaaa.. yg itu memang betul la MENTAL.

    ReplyDelete
  4. pelik benor kan... fakta ke or emo nyer pendapat tuh

    ReplyDelete
  5. penulis tu yg mental. jealous la tu hahaha

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum wbt Sham, some just have to write ... kenapa mereka rasa tersentap dengan orang yang tak ada hal pun dengan mereka only Allah SWT knows ... kita gembira je ye Sham sambil makan kacang rebus kita belajar dari kepayahan saudara kita yang lain ... :)

    ReplyDelete
  7. Mila,
    K.Sham pun x dpt nak pastikan.
    Dr menurut sumber.. kajian yg dibuat di luar negara.


    Mala,
    Good one..


    Alaikumsalam wbt REAL,
    Betul betul and betul.

    Makan kacang rebus dalam keroncot sgt nostalgia.
    Yet, maybe the author mean no harm.. maybe ini hanya utk kes yg kronik.. maybe and maybe bermacam alasan yg hanya Si Polan yg mengetahui.
    Henceforth.. hanya Allah yg maha mengetahui.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...