Beautiful Friends

Tuesday, May 7, 2013

We vote for DEMOCRACY!!

Assalamualaikum all,

 
Everybody are entitled to their own opinion. And di rumah ni anak-anak bebas bersuara dengan skima yang sepatutnya berbicara dengan Ayah and Ibu. Tugas kami pulak.. mendengar dan seterusnya memproses data untuk menentukan sama ada perlu atau tidak "dilayan" sebarang tuntutan atau rungutan yang diterima. Then setelah dipastikan jika ia munasabah, maka kami akan berusaha untuk menunaikannya.

Example ;
Recently Cik Asben mintak Ibu tolong masakkan lauk singgang ikan tenggiri. Target.. nak makan ngan budu la tu. Setakat singgang.. okey la. Mampu bikin.. cuma Si Cinonet nak jugak menempel. Dia pesan "bende nak jugak". Maknanya kena boh bende extra la tu.

So settle satu cerita (picture as the above).

Then, ada jugak yang mengadu.. dah lama tak makan lauk "ikan goreng berlada". Jenis ikan tidak pulak ditentukan. Also.. mampu bikin. So.. bahan bukti.. as below ya..


Sebenarnya proses ini berlanjutan dengan kadar mengikut turutan. So masing-masing tak boleh komplen "alahhh.. asyik lauk diaaaaa jer". And sebenarnya jugak Ibu cepat risau bila tengok ada orang yang makan tak kenyang atau separa kenyang. Entahlah.. well.. its just me.

Dalam pada tu, nak jugak Ibu "slot-in". Kita dah selesai mengundi. Kerajaan pun dah ditentukan. Ikhlas dari Ibu, tahniah pada yang menang dan selamat menunaikan tanggungjawab serta segala janji-janji yang telah ditabur.

Seterusnya, pada yang kalah.. janganlah pulak ditabur dendam sana sini. Cubalah muhasabah diri. Ada sebab kenapa Allah tidak memperkenan kita di tempat tersebut.

Barang diingat, bila kita beraku janji memegang jawatan sebenarnya kita dah "sain kontrak sampai mati". Yakni, di akhirat kelak akan dipersoal jugak sama ada kita telah menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan.

So.. don't play play ya.

As well as.. ini sebenarnya bukan blog POLITIK. Ibu pesan ni.. macam Ibu berpesan pada anak-anak sahaja. Sementara cerita pasal election masih panas.

Jugak.. Ibu tak suka tengok Melayu sesama Melayu bergaduh sana-sini. Tapi itu bukan maknanya Ibu ni rasis. Ibu sayang bangsa Ibu. Ibu malu bila kita sesama Melayu yang satu agama bergaduh hanya semata-mata demi PARTI. Yang menang dah tentulah dapat "position". Tapi yang tukang karut pulak dapat apa??

Kan ke elok kalau kita sama-sama boleh duduk semeja, dok sembang minum teh tarik kedai mamak sambil layan roti canai atau apa-apa yang sewaktu dengannya.

Yang dah lepas tu.. cukup la. Kita tutup buku.

Ada rezeki, 5 tahun lagi.. kita pangkah undi lagi.

Ilal liqa'..






9 comments:

  1. Tenggiri tu kena goreng dulu ke kak?

    ReplyDelete
  2. KA,
    Sebetulnya.. tak perlu pun.
    Cuma anak2 K.Sham suka yg dah digoreng dulu.
    So.. terpulanglah..

    ReplyDelete
  3. my stok budu sedozen baru smpai dr kampung..maka berbudu lah kita cuti hujung minggu nanti..emm nak wat singgang ikan aye ;)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum tuan rumah, kita pula nak sadin goreng belada boleh ...? hehehe ... thank you Sham :)

    ReplyDelete
  5. Irfa,
    Kami pulak, alhamdulillah.. stok budu yg dibawak tu hari MAYBE cukup sampai balik cuti.

    P/s;
    Singgang ikan aye.. sedap tu..

    ReplyDelete
  6. Alaikumsalam wbt REAL,
    Sardin goreng berlada.. mampu bikin..
    If only kita berjiran.. bolehlah Sham kirim sampai ke muka pintu.

    ReplyDelete
  7. Adil dah tu, semua orang dapat merasa lauk masing2, tak bleh komplen dah :D

    ReplyDelete
  8. Dinas..
    Mcm2 la dia orang ni.
    Cuma yg extra kesian.. si Haazem tu la.
    Dia x mkn sayur.. so tang pilihan dia.. mmg terhad.

    P/s;
    Tapi tang badan.. masya'Allah.. dia la yg paling sihat.

    ReplyDelete
  9. anak2 akak ni kena cari calon isteri yg pandai masak macam mama dia la esok2. time tu turn akak plak order menu itu ini....hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...