Beautiful Friends

Monday, October 7, 2013

Alhamdulillah..

Untuk kesekian kalinya Ibu menangis lagi. 

Orang tua ni EMO lebih kut.. 
Its all started this morning when I was juggling between preparing breakfast for Cik Asben, kemas rumah (mana-mana yang sempat dicapai) dan bersiap untuk ke Halaqah di Masjid Kaber.

That was when Ibu nampak jiran sebelah rumah Cik Yong online on FB. Knowing that she will leave for Hajj soon.. so apa lagi terus Ibu bagi salam. Alhamdulillah.. salam bersambut thus kami terus continue chat.

And so the conversation went on. Dari bertanya khabar hinggalah ke segala urusan dan persiapan untuk menunaikan Haji. Sesungguhnya, aturan Allah itu tiada siapa yang boleh mempertikai. Rasanya beliau dan suami tidak perlu "risau" akan perihal anak-anak yang ditinggalkan kerana Bonda Cik Yong ada di sana. Alhamdulillah.

Tanpa sedar, air mata mula memberat di kelopak mata Ibu. Rasanya hanya dengan sekali kedip sahaja.. confirm ada yang kena tangkap leleh ni. Tapi akhirnya, air mata yang sejak awal cuba dibendung, akhirnya jatuh jua. And at last bucu baju jadi mangsa.

And pada Cik Asben Ibu pohon maaf kerana sepanjang pagi langsung Ibu tidak melayan beliau ketika bersarapan. Hanya sekadar menghidang meggi goreng, telur mata dan teh buah sahaja. Tanpa ada sessi "adap mengadap" seperti yang biasanya. Tapi rasanya Cik Asben faham.

Pada Yong serta suami, Ibu doakan agar dipermudahkan segala urusan semasa di sana. Diberikan kesihatan yang baik serta mendapat Haji yang barakah. Insya'Allah.

Buah tangan untuk Halaqah minggu ni.
Bagi yang berpuasa pada hari ini.. ada sedikit "extra special" dari para penceramah. Alhamdulillah..

Kemudian, sesampai di kelas.. masih awal. So.. dah tak tahu apa nak buat tu.. Ibu terus call Omak. Alhamdulillah. Rezeki mana yang hendak dipertikaikan lagi. Ibu dikejutkan dengan 2 berita gembira hari ini. Berakhir sudah penantian Ibu sejak 4 bulan yang lepas. Walaupun rezeki kami untuk menunaikan Haji tahun ini tidak kesampaian atas sebab masalah Visa, namun Allah pujuk hati ini dengan "pemberian"-Nya yang lain pulak. Syukur.

Ibu with one of the Malaysian lady yang turut sama dalam Halaqah minggu ini.

6 comments:

  1. assalamualaik k.sham,
    k.sham rancang nak pergi haji ikut kuota sana yer? inshaallah kalau Allah jemput, adalah peluangnya nanti. Kami pun actually rancang nak pegi this year, namun rancangan Allah, rezki Allah bg anak dulu..maka kenalah tunda tah brapa lama lagi, tunggu anak besar lak..wallahua'lam..:)

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Ummu,
    Rancangannya mcm tu la. Tapi selepas 5 minggu visa kami asyik tertangguh, so at last kami tarik diri. Khuatir tak sempat pulak nnt nak menguruskan anak2 yg masih bersekolah di sini.

    Insya'Allah, harap Allah perkenan doa & hajat kami pd tahun hadapan pulak.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaik kak sham...
    InsyaAllah, perancangan dariNya mendahului perancangan kita, saya ni hajat nak pergi, tp usaha kurang, plannyer, start awal muharram ni nak tulis surat rayuanlah ke LTH... but sebelum tuh kena istikharah dulu kut...

    ReplyDelete
  4. akak..jubah kat sana mahal ke murah?
    sy suka tgk org pakai jubah
    tp susah nak cari jubah lawa tp murah
    hehe

    ReplyDelete
  5. Alaikumsalam Mila,
    Insya'Allah akan sampai jugak rezeki Mila ke sana nanti. Hanya DIA yg mengetahui.


    ReplyDelete
  6. Irfa,
    Design jubah sebenarnya berbeza mengikut negara. Budget jugak menentukan design. Ada masa, dgn harga yg sederhana.. design jubah tetap cantik. Nnt K.Sham hantar link ke wassup Irfa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...