Beautiful Friends

Thursday, May 4, 2017

APRON punya cerita..

Assalamualaikum and ello all..

Baru-baru ni Ibu sempat pulang ke kampung di N.9. Ada tugas sikit yang nak diselesaikan. Dah jadi macam tu.. maka ditambah pulak dengan masa yang terhad.. kami sekeluarga terpaksa akur dengan makan makanan yang 'ditapau' sahaja dari kedai. Nak cepat babe..

Then pagi Ahad.. dengan maksud yang sama.. Ibu pun pergi ke pekan (dengan hajat) nak tapau sarapan. Pusing punya pusing.. Ibu pun singgah la di satu kedai ni.. Allahurabbi.. sedih sangat hati. Nak tahu kenapa.. meh nak bebel sikit la. Nak mintak tolong sikit to ALL FOOD SELLER..

1 - kalau tak pakai glove.. boleh tak 'at least' tangan tu nampak bersih.. 'cerah' dari kotoran.. kuku pendek.

2 - kalau pakai apron.. boleh tak apron tu masuk dalam list DICUCI / DIBERSIHKAN. Kalau malas sangat buat jer satu tekad.. PAKAI BUANG.. after certain period beli jer yang hat baru.. after all.. yang harga RM5.00 sehelai pun banyak.

3 - kalau bawak anak ke tempat berniaga.. can you at least make sure anak-anak tu jugak masuk dalam list dijaga kebersihannya. Some people with 'creative thinking' suka fikir yang macam-macam.

Jangan pulak kata Ibu ni tak berhati perut.. tak ada perikemanusiaan. Sedia maklum.. ada masa kita terpaksa jugak bawak anak-anak berniaga sama bila tak ada orang nak menjaga.. anak sakit.. etc. Still.. bukankah kita jugak tahu.. kebersihan itu sangat penting. Especially when the kids sedang sakit etc.

4 - bila buat kerja.. can you please ensure ada kain untuk lap tangan or whatsnot. Janganlah suka main lap tangan.. jari kat apron sampaikan apron tu dah berkerak keras kejung dek sisa makanan yang ko lap previously. This will go back to point number 2.

5 - In short.. ME tau masing-masing semua sibuk nak kejar rezeki but its just so EXASPERATING bila tengok orang ambik mudah tentang kebersihan especially when you're dealing with FOOD.

Come on la babe.. benda nak jadik darah daging.. bukan setakat punca rezeki jer nak halal.. makanan yang nak dimakan tu biarlah selari dengan tuntuan agama.

:: cukuplah setakat ni dulu. NOKTAH

P/s; Call me a freak.. but I just love all my aprons.

4 comments:

  1. Assallam, for the first time nak comment. Setuju sangat dengan Puan...sebab pun saya kalau beli sarapan pun fikir mcm tu. Selalunya end up beli tapi saya tak makan...sebab saya pun ada creative thinking.

    ReplyDelete
  2. 'alaikumussalam wbt.
    - saya pun sebenarnya peniaga makanan jugak. Berniaga di warong tepi jalan. Cuma saya seboleh-bolehnya cuba pastikan pekerja saya look presentable & bersih. Kalau saya ada 'creative thinking'.. orang lain pun macam tu jugak.

    ReplyDelete
  3. ek eleh, ramai je pelanggan mamak kat restoran tu selamba je bela tikus mondok xde org komplen pun Ibu., huhu2

    ps. apron bergantungan tuh nmpk lawa dan bersih je Ibu., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pilihan masing2 Wak. Mungkin dengan 'titik peluh' mamak tu boleh bagi extra umphhhh.. terpulanglah.

      Apron tu memang nampak bersih sebab seminggu sekali wajib dimandikan & digosok.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...