Beautiful Friends

Thursday, May 1, 2014

NO puasa bulan Rejab..


Selamat berpuasa pada yang berpuasa. Kami.. as usual sahur awal ya'ni dinner tu memang sekali makan je la. Then pagi tu bangun untuk minum air saja. Anak-anak.. kut larat.. puasa la. Tak larat.. no worries..

Sebenarnya yang kami di"ajarkan" tak ada puasa yang khusus kerana menyambut bulan Rejab. Cuma kebetulannya dahulu Nabi Muhammad s.a.w kerap berpuasa di dalam bulan Rejab kerana nak melatih diri sebagai persediaan bagi menyambut Ramadhan.



Pada sesiapa yang dah berniat puasa untuk menyambut bulan Rejab tu.. no worries.. kita boleh niatkan untuk berpuasa sunat hari Khamis. Namanya pun tak tahu kan..

Ini bukan ilmu dihujung jari ya.. tapi Ibu rujuk pada yang lebih arif.. yang lebih berilmu.

Anyway.. kat Malaysia tengah cuti sempena menyamput hari pekerja kan. Di sini.. life resume as usual.. kerja.. sekolah.. semua macam biasa..

So pada yang bercuti.. selamat merehatkan badan.. otak and segala yang terlibat dari tugasan pejabat.. kilang.. tempat kerja and yang sewaktu dengannya. Pada yang bekerja.. maybe dapat "extra" dari biasa la kan.

Ilal liqa' friend..

6 comments:

  1. Selamat berpuasa kak sham... wah dah makin dekat nak puasa ramadhan dah kita.

    ReplyDelete
  2. Sedang berusaha melazimi puasa senin khamis, tuh ada dalam hadith sohih rasanya kan...

    ReplyDelete
  3. Ada yang puasa direct Rejab, Sya'ban dan Ramadhan. Terpulang pada memasing walaupun tak digalakkan sgt puasa penuh tu.

    ReplyDelete
  4. Cuma sedihnya bila ramai yang tolong sebarkan dalil dhaif tentang puasa di bulan Rejab. Kena betulkan mentaliti tu semua kan kak....

    ReplyDelete
  5. tq ats sharing ni. Start rejab ni saya akan mula puasa isnin khamis sampai bln ramadhan. InsyaAllah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...