Beautiful Friends

Saturday, July 26, 2014

Cerita orang kampung Tg. Ipoh..

Assalamualaikum all,

Alhamdulillah.. rezeki orang kampung.. rezeki kami jugak. Walaupun terpaksa round satu kampung (dengan muka toya) hasilnya memang berbaloi.

Muka toya.. ye la.. tak pernah Ibu harung kampung kat sawah yang sebelah tu. Dari tak kenal orang.. tup tup baru tau itu ini. Nasib baik bulan posa. Otherwise.. senak kena jamu yang macam-macam. Musim buah kat kampung sekarang ni.

Puas hati.. ikan sembilang beli dengan orang kampung sendiri.. insya'Allah yakin asal usul kejadian.
 
Meh Ibu share sikit tips pasal ikan sembilang ni..
Ikan sembilang sungai (liar) isinya lebih kental dan padat. Not to mentioned.. kurang lemak. So dengan proses menyalai yang lebih singkat.. isinya jugak lebih sedap dari ikan sembilang ternak.


Ikan sembilang ternak.. semua yang bukan dari ikan sembilang sungai la.

Okey.. ini cerita kelmarin. Selepas selesai disalai.. kami gulaikan pulak dengan kedondong muda. Alhamdulillah.. memang tak berbaki. && wajib buat extra podeh. Memang tak menyesal.. ermmm.. rasa macam nak beli jer pulak lagi ni. Buat bekal bawak balik ke negara Pasir Berdengung tu.

Anyway.. semua ni sebab nak menyambut Cik Asben yang baru balik. Rezeki untuk iftar. Rezeki kami semua jugak.


As for Cik Asben.. sampai saja ke Tanah Malaya.. terus lapor diri. Sementara stok masih ada babe.. At least satu wishlist dah boleh pangkah terus. 

Apa nak masak hari ni?? Ermmm.. rendang daging rusa.. macam menarik jugak kan kan..

6 comments:

Sal Bee Yah said...

Daging rusa sedap gak tu...
salam aidilfitri untuk kak sham dan keluarga. Semoga bahagia di hari raya.take care

Chot said...

bestnya keli salai..nk nangis tgk.
huhu

UmmuAidan-Arissa said...

salam kaksham,
sedapnya nampak gulai sembilang tuh..
selamat hari raya yer k.sham..mintak maaf kalau ade tersalah silap sepanjang kenal yer...:)

Shamsiah Abdul Rahman said...

Alaikumsalam wbt Dik Sal Bee Yah,
T. kasih kerana saban kali rajin tinggal komen di rumah K.Sham yg x seberapa ni.

Ikhlas.. t.kasih kerana sudi bertandang.

Sempena Eid Mubarak yg bakal tiba ini.. mohon maaf jugak yg K.Sham pohonkan. Maklum saja.. "tua tua" yg kuat membebel ni ada masa "terlajak" jugak kalau bercerita.

Jaga diri - jaga hati..

Shamsiah Abdul Rahman said...

Jgn nangis Chot.
Nnt K.Sham pun tumpang sama nangis.

Selamat hari raya.. maaf zahir batin. Salam 0-0.

P/s;
Wujud ke salam 0-0 ni?

Shamsiah Abdul Rahman said...

Alaikumsalam wbt Ummu,
Alhamdulillah.. ingat lagi orang Fiji pd K.Sham ya.

Selamat menyambut Eid Fitri Mubarak.
Walaupun jauh di mata.. tapi dihati dekat selalu.

K.Sham jugak ambik kesempatan ni memohon maaf pada Ummu jika sepanjang jika berkenalan "walaupun di alam maya" saja, ada tutur kata yg menyinggung perasaan.. terkasar.. terlebih.. terkurang dan segala yg TERRR tu.

Salam peluk kasih sayang dr K.Sham.
Kiss utk anak dara yg sorang tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...