Beautiful Friends

Sunday, July 27, 2014

ME.. Last day of Ramadhan..

Assalamualaikum all,

Alhamdulillah.. mabrook pada yang telah berjaya menyempurnakan ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun ini. Syabas jugak seandainya masing-masing telah berjaya dan mampu melaksanakan rukun Islam ke-3 ini dalam erti kata "sebenar".

Puasa bukan sahaja bermakna menahan lapar dah dahaga. Ia jugak menuntut kita mengenal erti sebenar PUASA.

Menahan NAFSU.
That's the real facts.
Jangan berlebih ketika berbelanja di bazaar Ramadhan, jangan terlebih shopping hanya sebab nak menyambut Eid mubarak, jangan setakat puasa tapi tak solat (solat tu jatuh rukun Islam nombor 2 tu babe). Jangan over sangat ketika buat itu ini. Sebab.. Islam selalu menekankan "bersederhana" in everything.

Jangan pulak dalam bulan ni masing-masing pakat rajin "gores dan sain" lepas tu for many months to come "liat tapi terpaksa" membayar hutang kad kredit.

PUASA jugak sebenarnya memberi peluang kepada perut kita untuk roll-engine lebih relax and bukan lebih kerja dibandingkan dengan bulan-bulan lain.

Jugak bukan bermakna dalam bulan ni para isteri digalakkan pi dok tekan suami masing-masing nak gelang, cincin, rantai berjurai (kesian la weii). Jugak bukan bermakna kita kena tukar langsir baru.. tambah peraboh rumah.. ahhhh.. you know lah what I mean.

PUASA bermakna kita diberi masa untuk study balik diri masing-masing. Maklum sahaja.. time ni semua Sir and Madam Seth Tan kena masuk lokap. So what ever that you do.. its portraying YOU.. yourself.

PUASA jugak memberi kita peluang untuk muhasabah diri sendiri.. mengajar diri kita untuk cuba lebih memahami kondosi those who are less fortunate.

Pada yang mampu.. cuba-cubalah hulur lebih sikit dari biasa pada golongan yang less fortunate tu. And if can.. janganlah cuma tunggu bulan Ramadhan ni saja nak do so. Insya'Allah.. setiap rezeki yang kita kongsi dengan "mereka", Allah akan gandakan pulak untuk kita.

At the same time.. janganlah pulak rajin bukak and baca Al-Quran "hanya" di bulan Ramadhan. If can.. make it into a good habit. Benda-benda yang mulanya kita rasa macam terpaksa ni.. tapi kalau kita lakukan as a routine.. insya'Allah ia akan jadi satu kebiasaan..

Opss.. my bad.
Orang tua dah start membebel. Tapi at least.. bebel untuk diri sendiri jugak.

Anyway.. hari baik bulan baik ni (actually 365 hari) dalam setahun tu semuanya hari-hari yang baik..  Ibu nak mintak maaf.. terkasar.. terlanjur kata.. terkurang.. terlebih dan segala yang terrrrrr tu. Benda baik kita buat example.. benda tak baik.. ignore je la ya..

Eid Fitri al-mubarak..

Ada rezeki kita jumpa lepas raya.. nak masuk dapur dah ni..

 
Mantai kito aghi ni waghih !!!

10 comments:

  1. Salam aidilfitri kak Sham. .Maaf kalau ada salah silap ye.

    ReplyDelete
  2. salam hari raya k. Sham sekeluarga.

    Tifaanvar

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt Sham,

    Selamat Hari Raya Eidil Fitr. Maaf Zahir Batin.

    تقبل الله منا ومنك

    ReplyDelete
  4. mim :)

    تقبل الله منا ومنكم

    ReplyDelete
  5. Selamat hari raya buat ibu sham sekeluarga maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
  6. selamat hari raya k.sham & family….maaf zahir batin

    ReplyDelete
  7. salam k.sham,

    selamat hari raya, maaf zahir batin utk k.sham sekeluarga.

    rindu nk baca celoteh k.sham pasal raya plak. tadi duk terliur tgk makanan-makanan ksham tayang dlm entri2 lepas. pesal la mknan negori ni nampk sedp2 ajer yer. hahaha..

    ReplyDelete
  8. Kakak...
    Mana menghilang. Hehehe.
    Dh blk negeri pasir berdengung ke?
    Selamat hari raya kakak

    ReplyDelete
  9. Eid Mubarak Kekanda..
    Bila mahu pulang?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...