Beautiful Friends

Sunday, September 27, 2015

Cerita raya korban kami..

Bila balik kampong..
Sure banyak benda yang boleh jadi bahan untuk Ibu share bercerita di sini. Tapi apakan daya.. kadar tenet yang tenat.. membatasi segala angan-angan thus terpaksalah berkarya dalam otak sahaja dulu.

Tapi ada jugak.. not just once but selalu sangat terfikir.. ada ke orang yang sudi membaca bebelan Ibu ni.. tapi apa ada hal.. tak ada orang nak layan.. kita layan syok sendiri jer la.

Raya korban 2015..
Ikut turn.. patut tahun ni kami raya ni N9 dulu. Tapi kebetulan Cik Asben ada buat korban tahun ni and selalunya kami asyik 'mewakilkan' pada keluaga di sini.. lalu Ibu mintak izin my Omak untuk beraya di sini dulu. Bagi can la Cik Asben melapah and merasa daging korban.. as well as satu learning experience for my boys too.

Masa di Kuwait dulu ada jugak buat korban.. tapi.. ntah la.. the feeling is just not the same..

Cerita bab 'turn balik raya' ni.. kut nak kira.. kita kena follow la apa keputusan suami kita kan.. tapi selalu Ibu kata ke Cik Asben.. both of us ada keluarga.. so kita sama-sama tolerate la.

Begitu jugak to my Omak.. knowing that Ibu memang jadi anchor setiap kali balik raya.. Ibu 'pasak-kan' jugak.. 'along kena be fair to my husband's family too'. Alhamdulillah.. lelama 2 belah pihak dapat terima keputusan kami.

Sapa tak sedih weiiiii.. sure kita lebih selesa beraya dengan family sendiri kan.. tapi demi long term relationship.. one must be firmed.. jangan cepat melatah sebab the impact.. kena ke diri sendiri jugak nanti kan.

Errrrr.. jauh la pulak melencong.

Baju dari previous years.. apa nak kira.. janji bersih..

Okey.. pagi raya.. lepas siap-siapkan my boys untuk solat hari raya.. Ibu paksa masing-masing ambik gambar raya dulu. Sebab kebiasaannya lepas solat.. semua dah macam-macam rupa. Dengan kain samping dah herot.. songkok dah bukak thus nasib tak baik.. kita sendiri dah sibuk yang macam-macam. 

Lepas balik dari solat and makan-makan.. kami terus ke tempat penyembelihan. Biasa kalau di kampong Cik Asben ni.. kut tak di masjid.. di kawasan lapang belakang rumah tuan pada yang punya lembu atau kambing.

 The 'akad'..

Mana yang lebih menyerlah.. my Cik Asben with his dad or the photo-bomb?!


Budak Cinonet one to one with the Cik Lembu..

Proses menumbangkan..

Then bila dah complete dengan urusan 'akad' kita proceed dengan penyembelihan, melapah and akhir sekali pengagihan. And seperti yang diramalkan.. memang macam-macam la anak-anak ni bertanya. And me.. memang jadi bahan la pagi tu sebab datang siap bawak kamera bagai.

Selamat sudah..

Dalam semak pun sempat jer posing..

Apa ada hal.. kita explain jer la baik-baik. And yang Ibu tengok.. lepas Ibu mula bereksperimen tu.. ramai pulak yang keluar gadget masing-masing posing dengan lembu and bahagian korban masing-masing. Itu sendiri punya hal la kan.

Cik Asben dengan golok baru.. result.. errrrr..



Kerja gotong-rotong.. memang riuh dengan gelak jer la pagi tu..

Selepas lebih kurang 1.30 jam.. semua setel.. and kami pun balik dengan 2 besen penuh daging korban. Memang hari tu sakan kami beraya dengan sup gear-box.. daging goreng kunyit and nasik dagang air tangan my MIL.

Errrr.. Ibu masak mee kari jer pagi tu. Tapi memang kembang semangkuk la sebab ramai yang puji.. sedap..

Selamat dah jadi rezeki sup gear-box kami.. alhamdulillah..

And petang tu kami mula bersiap-siap dengan agenda for the next day.. Kita sambung nanti-nanti la ya..

Assalamualaikum..

7 comments:

  1. Selamat harir aya korban kak.. Seronok melapah daging tu..")

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang seronok tapi terpaksa selalu tukar shift.. kederat dah kurang sangat..

      Delete
  2. baju rock cik asben tu lebih mnyerlarh la mak., harhar2

    salam aidiladha maaf zahir batin

    ReplyDelete
  3. Eid adha al-mubarak Wak.
    Maaf zhahir batin ya.
    - insya'Allah Wak.. kalau HRC Kuwait bukak semula.. kita roger2 yek.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...