Beautiful Friends

Sunday, September 13, 2015

Rewang Malam..

Maybe for certain people suka jalan-jalan ke shopping mall.. ada yang suka pi taman.. ada yang suka pi yang macam-macam la..

Me..
Given choices.. lagi suka pi layan pasar lama. Or kat sini.. biasa panggil Souk. Souk tu makna nyer.. pasar la. And bila sebut 'souk'.. biasa nyer tempat-tempat yang with culture value.. historical background etc.

And one of the most yang paling kerap kami pi ziarah.. is Souk Mubarakiyah. Not just for its 'ikan bakar' but as well as.. lorong-lorong yang with 1001 cerita perihal penduduk asal di sini.
 
Lukisan atas marmar..


Section menjual sayur and buah-buahan..

Kelat-kelat manis..

Section menjual segala jenis shawl..


Abang.. kakak.. mau teh ka?
Sejak dari Arif berbedung sampailah ke la ni.. mamat ni la yang rajin melayan keluarga kami. Pernah bekerja di Tanah Malaya hence boleh la cakap Bahasa Melayu sikit-sikit. Dah macam tu.. senang sangat la kami nak mintak sudu.. pinggan etc.



Mamat yang sorang ni fasih berbahasa French, Arabic, English and in the midst of learning the basic of Bahasa Melayu. Ni semua sebab kedai yang satu ni memang selalu jadi pilihan bagi masyarakat Melayu di sini.



Yang di sebelah kiri Amsyar..
Cukup pantang kalau nampak anak-anak layan gadget time makan. Dah jadi macam tu.. kut ada sapa-sapa yang buat peil.. memang confirm gadget kena ambik la. Only once you have finished your meal.. then you will get your gadget back.. Ante maklum?!


Teh kelat setiap kali lepas makan.
Macam yang selalu Ibu cerita.. is given free. Cuma apparently.. sedap pulak rasanya bila boh sekali daun pudina. Alahhhh.. daun yang rasa macam 'colgate' tu. I'm sure gonna miss it..

Atok ni masa muda-muda.. sure handsome ni..



Dari mengepal.. membakar and lastly.. end result.. Kufta atau daging cincang kepal with various spices. Tak perlu ada pencicah extra.. cukup dimakan dengan roti tempayan atau in our case.. makan dengan nasik la.






Kemenyan..
Sebesar dua penumbok orang lelaki dewasa jugak ni. Tak pernah pulak beli.. selalu beli bohour jer kalau nak buat bakar dalam rumah. Tapi khabarnya.. kemenyan dari Oman yang paling wangi. Ye ke.. ntah la..



My kind of things..
Ada la 2-3 bijik kedai yang berjual souvenirs. Tapi dah kami ni jenis 'loyal'.. tiap kali ada yang berkirim.. kedai ni sahajalah jadi tempat tuju kami.

Malam seribu wangian..




Nak buat bekas hantaran.. memang cantik..

Cantik pulak bekas bohour ni..



Ready for delivery..


Malazi.. good..


Last but not least..
Jalan-jalan pi lapor diri ke kedai abang 'angkat tak resmi'. Kalau mai kedai ni.. nak tak nak memang kami kena cakap Bahasa Arab. Reason.. dah tuan kedai English memang huru-hara. Bagus jugak.. dalam terpaksa.. body language yang macam-macam.. janji sampai maksud. Kita ni ada masa.. bila dah kritikal.. boleh jer sebenarnya..

Alhamdulillah.. surrounded and knowing all the people yang punya hati yang ikhlas.. sudah cukup 'mewah' pada kami. Tak perlu keluar masuk to those designers shop yang biasa nyer akan tengok kami 'atas bawah' baru nak layan.. di sini semua orang adalah equal.. tambah pulak dengan statement resmi.. 'we're not Kuwaiti.. so we understand'..

Assalamualaikum..

5 comments:

  1. teringat souk masjid putrajaya tuuu.,

    salam pagi senin cik kak Sham yg jauh dimata ituuu., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pagi Isnin jugak buat Wak di Tanah Malaya nunnnn..

      Delete
  2. Akak... akk dh nk tgl kn kuwait ke?
    Huhuhu... baru ingat nk g tgk akk kt kuwait... hihihi...

    Ok atok tu mesti encem... agree... hihi...

    Makanan2 tu semua nmpk sungguh lazat...

    Tgh lapar ni... dr td meeting x mkn apa.
    Dok telan air mineral je...

    Hihihi

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Shawl.. ntah la.. terpulang pada yg biasa membeli.. akak ni pakai tudung instant made in Malaya jer..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...