Beautiful Friends

Sunday, October 25, 2015

Rezeki itu HAK Allah..

Salam semua,

Saya dah 19 tahun kerja restoran, dari staf biasa sampai jadi Area Manager, dan sekarang jadi consultant dalam restaurant bussines dan ade bisnes sendiri.

Untuk pengetahuan semua, melalui pengalaman yang saya ada ingin saya berkongsi tentang  mereka yang dah buka restoran ni.

Sebenarnya mereka ni tak berapa untung. Ade yang cukup makan, ade yang rugi 300K monthly (almost all fast food kecuali KFC).

Ape yang membuatkan diorang bertahan adalah kerena perniagaan restoran ini ade daily cash flow kalau nak dibandingkan dengan manufacturing yang mengamalkan credit term.

1. Saya beri sedikit tips tentang Malaysian market. Dari pengamatan saya tentang customer behavior di Malaysia ni restoran yang takde menu ayam yang sedap tak boleh pergi jauh. Sebabnya orang melayu makan ayam ( kambing dan lembu tak boleh darah tinggi), India tak makan lembu sebab agama dan cina pulak suka makan daging putih antaranye ayam. Jadi, kalau nak buka restoran kene pastikan ade menu ayam yang sedap dan takde kat tempat lain.

2. Kene mahir dalam P&L ( profit & Loss account). Unjuran untung rugi. Contoh ringkas :-

Targeted sales - RM25,700.00

Operating/food Cost - RM10,300.00 (40%)

Labor Cost - RM     5,000.00  (20%)

Rental - RM1,500.00 (6%)

Utilities - RM3,000.00 (12%)

Net Profit - RM     5,900.00 (22%)    

So kene tahu berapa minimum sale sebulan untuk mendapat untung atau breakeven (cukup makan tak rugi tak untung)

3. Modal untuk restoran memang tinggi dalam RM200,000.00 termasuk modal pusingan 6 bulan.Tapi kalau modal kecil jangan pulak cari restoran yang rental murah tapi takde traffic flow sebab pemilihan lokasi adalah element yang terpenting dalam perniagaan.

4. Perlu cekap dalam menguruskan kakitangan. Kene dapatkan ilmu bagaimana nak handle staf. Macam menarik benang dalam tepung, benang tak nak putus tepung tak nak berselerak.

5. Kalau boleh jangan pinjam duit sebab nanti kita akan spend tanpa berfikir panjang. Kumpol sikit-sikit.

Pengalaman saya masa mula berniaga pakai duit ayah saya. Bila ade masalah bisnes, solve dengan duit. Lama-lama duit yang banyak pun habis cari kerja balik dan bayar hutang lepas tu kumpul duit sendiri untuk buat bisnes mengikut modal yang ade. kalau ade RM1000.00 buat bisnes RM1000.00.

Kalau nak franchise ambil masa 3 tahun dan mesti buat profit. Kalau nak cepat boleh buat licensing je. Tak payah tunggu 3 tahun. Produk yang baik lebih baik kita usahakan sendiri daripada kita franchise-kan lepas tu orang lain jahanamkan brand kita. KFC guna Master franchise untuk kontrol produk quality.

Walau bagaimana bagus pun ilmu, planning, solat tak pernah tinggal dan usaha yang gigih kita selagi ALLAH tak izinkan kejayaan selagi itu kita kene terus berusaha tanpa melupakan ALLAH tuhan sekalian alam.

Semoga ALLAH memberkati usaha kita semua. AMIN.

Yang baik datang dari ALLAH yang buruk datang dari saya.

** Demikian sedikit dari nota yang Cik Asben kirimkan pada Ibu. Dia pun copy-paste jer tu. Tapi semoga pada yang baru nak belajar bertatih seperti Ibu ini.. boleh mendapat sedikit ilmu dari perkongsian ini.

P/s;
Jangan kita pandang sebelah mata to those yang berniaga kecil-kecilan.. bawah pokok.. bukak payong.. open table.. berniaga pasar malam.. etc. Believed me.. berkawan dalam kelompok 'peniaga' seperti ini.. baru Ibu tahu ada antara mereka mampu hidup senang.. kereta mewah.. rumah sewa 2-3 bijik.. thus ramai juga antaranya yang bayar cash atas setiap urusan jual beli.

Rezeki masing-masing.. and Ibu sendiri walau baru kurang sebulan membantu Omak (full time) jadi saksi atas cerita di atas.

Hence.. segulong ijazah atau MA bukan bermakna office sahaja layaknya kita mencari rezeki. Ia hanya sebagai suatu kelebihan bahawa kita mampu mencari ilmu hingga ke menara gading. Walhal sebenarnya.. ilmu dan rezeki Allah itu sangat luas. Dan sesungguhnya pada mereka yang sentiasa ingin memajukan diri.. berusahalah dan sesudah itu kita berdoa serta meminta pada DIA. Mudah-mudahan usaha kita itu diberkati dan diberikan balasan yang setimpal juga hendaknya. Ameennnn..

Tapi kan.. yang sebetulnya bukan cerita harta.. or bukak restoran besar yang nak Ibu stress-kan di sini.. tapi.. moral of the story.. jangan kita fikir.. bila dah grad.. our priority.. nak kerja gomen.. nak kerja dengan big company saja. Sedangkan dengan berniaga pun.. kita masih mampu earn income yang bagus..

Okey.. habis dah membebel..



La ni dah susah sikit nak masak-masak then posing-posing macam dulu. Cuma if can hari minggu Ibu cuba masak sedikit special mengikut request anak-anak.

Pelan-pelan kayoh la weiiiii...

Assalamualaikum.

10 comments:

  1. Pernah baca buku "Jutawan Senyap' tulisan Chef Li. Betul, jangan disangka orang yang berniaga gerai tepi jalan tak ada duit. Ntah2 untungnya berkepuk-kepuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.
      Jangan pandang dia orang tu sebelah mata.
      Bukak meja bawah pokok.. mula kul 7.. kul 11 (the most) dah habis beniaga.
      Kita yang di opis tekial-kial lagi nak sort itu ini..

      - bercakap dari pengalaman..

      Delete
  2. Saya minat dengan perniagaan makanan. Tapi masalahnya takut nak mencuba. Lagi pun , tak pernah ada pengalaman :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fidah,
      Sekarang dah byk 'talk' available utk proses permulaan perniagaan ni.
      Try gugel under MARA.. then bagi kawasan.. insya'Allah.. ada yg boleh membantu.
      - yang under individu & private organization pun ada jugak.

      Delete
  3. Bukan senang nak senang.. apa2 pun kena banyak sabar dan mengadu padanya bila ada masalah yang muncul.. Insya Allah akan dipermudahkan..

    ReplyDelete
  4. Salam..

    Good info..
    saya suka baca blog nie.. Harap dpt berjumpa dgn kak sham satu hari nanti..

    Selamat berniaga dan semoga dimurahkan rezeki..

    ReplyDelete
  5. Kak, mak mentua sey dulu jual nasi lomak.pepagi dopan balai polis setapak. Pukul 7, belum buka table, org dh menunggu. Pukul 10, payung dh titup, mejo dah lipek. Tp duit tu lah yg buek jadik berupo orang. Mewah juga utk hidup keluarga polis biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.
      Joki yang sikit pun.. kalau dah berkat tu.. totap cukup.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...