Beautiful Friends

Thursday, April 5, 2012

Handy Tips


Assalamualaikum all,

Aduhai, alahaiiiii.. ni la jadinya kalau buat keja gelojoh sangat. Malam tadi masa nak jamu Ustaz Romizi makan-makan lepas ajar mengaji, Ibu pun dok goreng la keropok lekor (Cik Ujie yang bagi la).Tapi sebab nak cepat sangat (sebab yang kat luar tu pun makan laju sangat) so Ibu kelam kabut la sikit. End-result tangan sebelah kanan kena percik minyak panas. Memang menjerit la sekejap kat dapur. Within 5 minutes, jari kelingking kanan dan merah and mengelembung. Sakit wooooo.. Waktu tu terus Ibu sapu Colgate (ini bukan iklan free ya). Baru la reda sikit panasnya. 

So pagi ni Ibu pun gatal-gatal tangan la dok gugel petua-petua kalau ada (yang munasabah) untuk dipakaiguna in case of emergency. Jangan disangka alternatif cara tradisional tak ada gunanya. Kalau dikisahkan "jadi hal" tengah-tengah malam, and farmasi or anything yang sewaktu dengannya dah tutup or out of range, nak buat macam mana kan kan kan.. Therefore, I would like to share some of the tips which I found very handy and useful. Hope you find it the same way too.

Ini bukan gambar dari kecederaan tangan Ibu.. gambar hiasan semata-mata..

Terkena air panas
Jika tersimbah air panas jangan terlalu cemas. Sebaliknya, bertindak segera supaya kesan simbahannya tidak lebih buruk. Caranya, ambil ubat gigi dan sapukan pada bahagian itu tidak menggelembung dan tidak terasa panas lagi.   

 Whoooo.. so healthy yet too full

Since I spent most of my time in my lil-kitchen (dah office pun dalam dapur), I somehow or rather would like to propose these methods to all the mums out there.

Mengelakkan Peti Sejuk Berbau
Peti sejuk yang tidak bersih akan meninggalkan bau yang kurang menyenangkan. Ikutlah beberapa petua ini. 

1 - Letakkan sedikit esen vanila dalam bekas yang kecil dan simpan di dalam peti sejuk. Peti sejuk akan berbau harum dan segar. 

2 - Bungkus seketul arang dengan perca kain. Letakkan di dalam peti sejuk. Arang ini akan menyerap bau busuk itu. 

3 - Letakkan sepotong nanas pada setiap tingkat di dalam peti sejuk. Bau yang tidak enak akan hilang. 

Best kan kalau almari maju kemas macam ni.. hurmmm..

Whereas for the sake of your closet;
 
Mengharumkan Almari Pakaian 

1 - Cara yang paling mudah dan menjimatkan, ialah dengan menggunakan kulit limau. Balutkan kulit limau dengan kain. Untuk mencantikkan lagi, ikat bungkusan ini dengan riben dan letakkan di dalam almari pakaian. 

2 - Letakkan dua helai daun pandan ke dalam almari tersebut. 

My 3 boys are all as active as shown in the picture

Whooooooo.. having sons which are growing up, believe me.. you might want to consider this tips if "deodorant" is out of reach.
Menghilangkan Bau Ketiak
Bau ketiak memang tidak menyenangkan. Untuk menghilangkannya, ikutilah petua-petua ini untuk menghilangkannya :-
 

1 - Ramaskan pucuk jambu batu hingga hancur. Kemudian sapukan di ketiak setiap kali sebelum mandi. 

2 - Rebus lima helai daun sirih dan lima kuntum bunga kenanga. Didihkan hingga airnya tinggal setengah gelas. Tapis dan campurkan gula merah. Amalkan meminumnya dua kali seminggu. 

3 - Ambil hampas kelapa, lumurkan pada ketiak. Biarkan selama lima minit. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan dua kali seminggu. 

4 - Tumbuk daun sirih dengan sedikit tawas hingga lumat. Sapukan pada ketiak. Biarkan beberapa minit sebelum mandi. Bersihkan dengan air sabun dan air biasa. Amalkan dua kali seminggu. 

5 - Rebus beberapa helai daun limau kasturi dengan sedikit air. Tapiskan airnya dan amalkan meminumnya setiap hari. 

6 - Tumbuk tujuh helai daun limau nipis hingga hancur. Campurkan dengan sedikit madu dan bulat-bulatkan sebesar biji kacang. Makanlah tiga kali sehari. Bau badan akan hilang. 

7 - Rendam bunga tanjung, melati, melur, kenanga dan bunga mawar dalam sebaldi air. Campurkan dengan limau purut yang dibelah empat. Biarkan semalaman. Amalkan mandi selama empat puluh hari sebelum hari pernikahan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...