Beautiful Friends

Monday, April 2, 2012

WIFEY.. please be more rasional..


Hi all,


Ya ampunnnnnn.. ini bukan blog gossip, blog artis atau apa-apa yang seumpama dengannya ya. Ibu pun bukan peminat apatah lagi "peminat tegar" Aaron Aziz ni. Insya'Allah.. selagi Ibu masih waras.. never was and never will. Cuma hari ni, boleh kata dah nak penuh satu screen FB dengan cerita-cerita pasal AA ni (for those who are not so familiar, AA is the nickname for Aaron Aziz ni). Kepada para peminat fanatik AA, jangan marah ya. Don't easily get offended. Ibu tak ada niat pun nak mengutuk jauh sekali menghina the creation of our God. Ini cuma "contoh" semata-mata.

Cuma ada ketika, Ibu sedikit "terkedu" bila ada kaum hawa epecially the wifes yang macam dah terkena penyakit angau dengan AA ni. In reality, rasa kurang rasional la for a WIFE untuk memuji atau memuja lelaki lain selain dari SUAMI-nya sendiri. Pernah sekali Ibu terbaca komen seorang sahabat di FB, "kena ada penghayatan".. Apa lagi la yang nak dihayati? Kan masing-masing dah ada SUAMI sendiri? Sudah hilangkah sifat malu, sopan dan santun kita sebagai seorang wanita, isteri dan juga ibu hingga tergamak memuji (secara terang-tarang pulak tu) seorang lelaki lain yang bukan HALAL statusnya dengan kita?

Cubalah kita bayangkan, jika si SUAMI memuji wanita lain.. cantik la, seksi la, manis la.. dll. Just how would you feel at that very moment? I'm very sure, most of us will surely naik angin, marah, melenting, merajuk, sedih, kecik hati.. even mungkin ada yang menitiskan air mata. Masa tu, mesti ada yang kata, "sampai hati abang puji perempuan lain, saya ni dah tak itu, tak ini, tak macam tu, tak macam ni ke?" Or maybe ada yang akan beranggapan si suami tak romantik la, tak ada perasaan la, tak pandai jaga hati la..

But try to put this situation into their shoes? Jangan difikir kaum lelaki tak ada perasaan, tak ada sentimental value, tak ada rasa kecik hati, cemburu, marah.. Their EGO might be as big as the universe but that still doesn't mean dia orang tak ada perasaan. Mungkin cara mereka melepaskan "perasaan" tidak sama seperti kita. 

Oleh itu, cubalah bersikap lebih rasional. Dalam hubungan suami isteri, banyak benda kena diambil kira. And one of it, silalah lebih perihatin dalam menjaga hati pasangan anda. As they always says, "it takes two to tango". Jadi kita sebagai kaum isteri, sila la buka mata dan minda. Janganlah terlalu berlebih-lebihan apabila memuji lelaki lain selain dari suami kita sendiri. Dalam setiap hal, ada batasannya sendiri. Begitu juga dalam hal ini. They might not "express" their anger or frustration or even jealousy directly to us hence thus far this doesn't mean we should take it for granted.

Just my 2 cent.. chiow..











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...