Beautiful Friends

Wednesday, May 27, 2015

Kun Anta..

Anak-anak bujang di Kuwait U belanja Ibu lagu ni. Khabarnya tengah viral kat Malaysia jugak.

Unlike most of the songs yang banyak berkisah tentang cinta.. seks.. dadah.. kekayaan dunia.. lagu ni punyai maksud yang sangat baik untuk kita ambik iktibar darinya.

Tapi apa makna 'kun anta' ni?


Jom layan..


 لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم
 Ketika ingin bersaing dengan yang lain, aku ingin meniru perwatakan luar dan dalamnya

 فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر
Jadi aku boleh jadi seorang yang lain hanya untuk berbangga

 و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى
dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu aku akan dapat kelebihan

 فوجدتُ أنّي خاسر، فتلك مظاهر
Tetapi yang kuperolehi hanyalah kerugian di atas perwatakanku ini

 لا لا لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar

 لا لا نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, itulah kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas

 كن أنت تزدد جمالاً
 Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada

 أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم
Sungguh aku menerima mereka tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka

 إلا بما يرضيني، كي أرضيني
melainkan apa yang aku terima itu aku telah redha

 سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
aku ingin menjadi seperti diri aku sendiri inilah aku

فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
hal ini kurasakan sudah cukup dan aku sangat pasti

 سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
Aku akan jadi mengikut kemampuan diriku aku tidak perlukan orang lain menerimaku

 وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم
 aku akan jadi apa yang aku suka kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku

 

4 comments:

  1. ala sham tak dapat acik nak dengar..tak mau bunyi pulak dia

    ReplyDelete
  2. salam. hee timekaseh psl bg info 'kun anta' tu, tp kt opis xleh men youtube ;p

    ReplyDelete
  3. Alahai Acik.. apo la yang tak kono tu.
    Acik try la kojap-kojap laei yo.
    Sham bukak okey jo pulak.

    ReplyDelete
  4. Alaikumussalam Wak,
    (boleh ya panggil Wak).
    Kat opis jangan la bukak dulu Wak.. kang tak pasal-pasal suma terjebak sama nanti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...