Beautiful Friends

Tuesday, July 22, 2014

Cerita takda gambar..


Assalamualaikum all,

Ini edisi sedikit “lepas angin”. So, dari ada yang terasa puasanya akan sedikit tercalar.. baik jangan teruskan pembacaan anda. Memang tengah tuttttt ni.

Kisahnya..
Dah dua tiga kali jugak anak Bujang Sulong merajuk sebab hajat nak makan di restoran yang satu ni tak kesampaian. Serious.. macam la dah boleh tunggu sehingga lepas bulan Ramadhan. Tapau.. tak aci pulak katanya.. Walhal.. kut ada rezeki tu.. tak ke mana..

Pernah dicadangkan makan "di sana" selepas solat maghrib.. tapi mengenangkan jarak perjalanan dari rumah ke bandar agak jauh (Omak tak bagi Mak Dara ni keluar lewat malam) so.. solution.. nak tak nak.. terpaksa makan di sana time iftar jugak.

Sebenarnya.. Ibu lebih senang berbuka puasa di rumah sahaja.

Selesa.. itu point nombor 1. And yang kedua.. senang nak solat maghrib lepas iftar. Boleh sahaja kalau nak solat kalau iftar di luar. But knowing my boys.. eloklah kalau solat di rumah saja. And thirdly.. Omak sey and Ayah pulak a bit reluctant nak menginggalkan solat terawih berjemaah di surau yang berdekatan di rumah kami.

Err.. mungkin ada yang kata.. boleh jer berterawih di luar. Well.. in my case.. Omak sey and Ayah dah sedikit uzur. Solat pun guna kerusi. So.. bila berterawih di luar seperti ada sedikit "kurang selesa". Alahhhh.. orang tua. Dia dah selesa dengan comfort zone dia orang. Faham je la kan..

Okey.. Again.. kut rasa ini post meriak or apa-apa yang yang tak berkenan di hati.. sila tinggalkan pembacaan anda secepat mungkin.

Sambung cerita.
Kami sampai a bit lewat but mungkin dah rezeki kami.. dapat la meja yang lastttttt sekali yang mana by 7.++pm masih lagi dihuni oleh satu kumpulan bermata s*#@^.

Anak-anak pulak dah mula rasa tak selesa bila meja mereka masih jugak tak siap. What can I say.. it’s a public restaurant babe. You can’t just simply chase people away so you can happily dok kat meja you. Lainlah kalau mak bapak you own the place. Another reason why Ibu tak suka nak berbuka puasa di luar.

Okey. Lepas disuakan dengan sepiring kurma.. barulah group tu angkat kaki. Itu pun selepas rasa canggung melihat restoran tersebut mula dipenuhi dengan kelibat manusia yang beragama Islam sahaja. Kebetulan pulak time tu semua datang pakai tudung. Yang pakai kopiah pun ada.

Okey.. setel satu bab.

Time bukak puasa pulak.
I was sooooo freaking annoyed watching “again” this satu kumpulan manusia ni yang langsung tidak ada rasa hormat pada pekerja yang 100% beragama Islam. Tak sempat nak bukak posa pun lagi. Time tu la dia orang ni nak beli kek.. time ni la dia orang ni nak beli itu ini.. and so on.

You tinggal in a multi-racial religious country.. bukan sehari.. bukan dua hari.. rasanya dah banyak keturunan pun. Aren’t there any respect at all ke pada pekerja yang beragama Islam tu untuk berbuka puasa dulu tho’ dengan seteguk air and sebiji kurma??

Tak boleh ke ko pi ronda-ronda cari benda lain dulu??

Bukan lama mana pun.. its only takes about 5 minutes? But more to it.. it only took “respect”. Eiiiiii.. rasa nak sebut je apa yang terbenak dalam hati ni.. but.. rasanya korang pun faham kan.

Well..
Dulu (many years ago) Ibu pun biasa berbuka puasa di luar. Cuma Ibu tidak sempat didedahkan dengan pengalaman yang sebegini. Sedih.. sakit hati.. sakit jiwa.. serius ni.. and mungkin dengan faktor umur yang dah 4 series ni.. lebih sedap dan selesa rasanya berbuka puasa di rumah sahaja. Kut ada wishlist makan-makan.. it can always wait. Panjang umur.. kita sambung projek makan-makan lepas bulan Ramadhan. Kut pendek umur.. time tu sibuk mengadap hal "alam lain" la pulak kan.

Hence.. Ibu nak kongsi sedikit pengalaman kami berbuka puasa di luar ketika di Negara Tanah Berdengung yang satu tu.

Kuwait tu pun bukanlah dihuni oleh semua manusia yang beragama Islam. Tapi gomen dah imposed.. restoran tidak akan dibuka sehingga selepas 30 minit azan mahgrib or at least selepas azan maghrib. Mungkin ini boleh memberi laluan kepada para pekerja untuk menunaikan solat maghrib or even to bukak puasa dengan selesa. Alahhh.. setakat seteguk air.. sebiji kurma or sebatang rokok (oksigen tu babe) lama mana sangat la kan. Solat 3 rakaat.. tak sampai pun 5 minit. Boleh take turn pun.

Seriously.. perut memang la kenyang semalam. Tapi I was really disturbed with the thing I’m experiencing.

And selepas selesai makan.. saja Ibu buat-buat tanya lokasi surau di pusat membeli-belah pada adik yang sejak mula dok layan Ibu and my boys.. “adik dah bukak puasa ke?”. Again.. I was touched (menyesal pun ada) bila tengok air muka adik tu terus berubah. Macam dah nak nangis je Ibu tengok muka adik tu.

Well.. mungkin itulah harga pengorbanan yang terpaksa ditanggung oleh Si Polan. Dia orang ni pun bukan takda cert or kertas yang segulung tu pun so that they can cari kerja 9-5 kat tempat lain. Hari ni.. bangsat sangat pun sure ada Dip. Tapi dah takda rezeki kan.. Opsss.. mind my bahasa.. bulan puasa pulak tu.

Entahlah.. masa balik dalam kereta tu.. macam-macam Ibu dok fikir dalam kepala otak ni. Conclusion.. memang menyesal tak sudah..

Perut kenyang tapi entahlah.. macam takda satisfaction. Tambah pulak.. mengenangkan Omak sey and Ayah yang terpaksa melepaskan solat terawih 10 malam terakhir. Buat sendiri di rumah.. mana nak sama dengan berterawih berjemaah di masjid atau di surau.

Again.. ini bukan edisi meriak. And me.. still bangga menjadi penduduk tetap dari kecik sampailah sekarang thus megah menjadi warganegara MALAYSIA. Even kalau boleh.. biarlah Ibu ni sempat dikuburkan di sini. Tapi kalau dah termaktub kata.. ajal Ibu di SANA.. itu kerja DIA.

Tapi.. what I'm trying to say here.. tak bankrupt pun kalau restoran tu di-PAUSE-kan sekejap perkhidmatannya (ayat apa la ni??). Bagi peluang pada staff untuk bukak posa. Ada jugak yang Ibu tengok take turn in doing so.. tapi rata-ratanya terpaksa jugak kena handle those customer yang "kurang kefahaman" tentang skima orang Islam nak bukak posa.

Tapi tu la kan.. sapa lah Ibu ni nak suruh itu ini.. setakat membebel kat sini.. itu mampu bikin la..

Ilal liqa'..

P/s;
Kut ada yang sentap.. well.. sambung ayat dalam hati ya.



6 comments:

  1. Salam SHAM. Saya rasa saya memahami situasi sebegitu. Memang ada segelintir (kita harap segelintir la), kaum tu yang tak respek kita terutama bulan posa ni.

    Syukur juga di tempat kerja saya, non Muslim, makan lunch jauh dari persekitaran kami (memang ada ruang makan di luar bilik kerja), dan depa makan pun sorok-sorok. Itu pun nampak kecil, tapi saya tetap anggap mereka masih hormat.

    Mungkin sudah lama bercampur, mendidik mereka memahami kita.

    ReplyDelete
  2. salam ibu, soal menghormati manusia nih mmg dah universal umat manusia bincangkan saban tahun... tapi ntah la.. tak tau kat mana silap... pendidikan dan ilu yang kita dapat masa di pendidikan di sekolah tak di aplikasikan sebaiknya seiring dengan usia....

    teringat satu restoren di seksyen 7 bangi yang akan 'tutup' waktu operasi sebaik azan maghrib berkumandang dan kembali beroperasi lepas jam 8 mlm... setiap hari... tapi untuk bulan puasa nih saya tak pasni plak...

    apapun yang saya perhatikan, customer jugak menghormati tuan empunya kedai makan bila tuan kedai tau menjaga waktu solat dan kebajikan pekerja2 nya... alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. Alaikumsalam Azie,
    Sham jugak sempat berjumpa dgn Non Muslim yg masih ada budi bahasa dan kefahaman tentang "puasa" semasa nak membeli durian tempoh hari.

    Sempat jugak cuping telinga ni dengar.. "eh, jangan makan dekat sini la.. ada orang puasa".

    W'pun tak ramai yg sebegitu.. tp itu sudah memadai..

    ReplyDelete
  4. Anon,
    Semoga semakin melimpah ruah rezeki Tuan Kedai yg tersebut. Especially during this Holy Ramadhan month.

    ReplyDelete
  5. situasi ni bukan pekerja restoran je rasa, tapi pekerja kedai-kedai biasa pun pernah alami. saya dulu akan gi surau, bawak kurma dan air siap-siap.berbuka situ, solat Maghrib dan terus balik kedai.take turn dengan colleague lagi sorang.kadang-kadang kul 8 lebih baru dapat makan.tapi ada je customer memahami..tak semuanya teruk.

    ReplyDelete
  6. Dik Sal Bee Yah,
    Mmg bukan semua pun yg selfish mcm tu. Cuma segelintir.
    Tp biasalah.. spt kata pepatah.. "akibat nila setitik.. rosak susu sebelanga".

    P/s;
    Pd yg ada kefahaman tu.. alhamdulillah.
    Pd yg masih belum sedar tu.. pandai2 la bawak diri.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...