Beautiful Friends

Saturday, March 30, 2013

1001 Khasiat Peria..

Asyik makannnnn saja.. nak kena tau jugak apa yang kita telan.. kita makan. Kalau ada khasiat, lagi bagus. Faham-faham sajalah, bila dah "Old Timer" kenalah extra prihatin.

Secara umum, ramai yang tahu peria baik untuk merawat masalah kencing kotor. Namun selain dari itu, ia jugak baik untuk;

1- Merawat buasir
2- Merawat masalah darah kotor seperti bisul, kudis buta dan rasa gatal-gatal pada kulit.
3- Mengatasi masalah ketagihan alkohol.
4- Kencing manis.
5- Cirit-birit.
6- Jangkitan cacing pada kanak-kanak.
7- Menyuburkan rambut yang kemerahan dan melebatkan rambut.
8- Sembelit
9- Demam dan malaria.


Semua ini boleh dilakukan dengan menggunakan daun peria, funggus peria dan memakan peria. But since Ibu cuma ada peria.. so Ibu masak dan makan peria sajalah dulu.

Lauk ulang tayang yang rasanya tiap minggu Ibu akan tunjuk kat sini. Tapi nak buat macam mana. Dah satu rumah ni suka makan peria. Layankan sajalahhh..

4 comments:

  1. saya dulu sanggup telan peria yang pahit tu sebab nak tambahkan susu badan.. skrang dah lama tak pandang bila baby dah weaning off :)

    ReplyDelete
  2. kak sham,
    dulu saya tak makan peria tapi lepas dapat tahu saya ada hipertention, terus paksa diri makan peria dan Alhamdulillah sekarang boleh makan dengan jayanya..saya suka peria yg dihiris nipis, goring celup tepung..macam kerepek. peria dengan sambal tumis udang tu pun best kan..tau dak menu kak sham memang mengena dengan selera saya..tapi saya malas nak masak..kehkehkeh...so jamu mata je la kat sini..huhu telan air liur neh sambil tulis komen...

    ReplyDelete
  3. Nur,
    Jgn la mcm tu.
    Benda yg baik kena amalkan.

    ReplyDelete
  4. LW,
    Makan peria blh overcome hypertension ke?
    Ni la akak baru tau..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...