Beautiful Friends

Saturday, March 30, 2013

TALAPIA ke.. TILAPIA??

Ikan tilapia merupakan nama umum bagi hampir seratus spesies ikan cichlid dari puak biologi tilapiine cichlid. Tilapia mendiami pelbagai kawasan air tawar dan, sekali-sekala, habitat air payau bermula dari alur anak sungai kecil dan kolam sehingga sungai, tasik, dan muara.


Kebanyakan ikan tilapia merupakan haiwan maserba dengan kecenderungan pada bagi tumbuhan rumpair lembut dan detritus. Dari segi sejarah tilapia merupakan ikan tangkapan penting di Afrika dan Levant, dan menjadi semakin penting dalam akuakultur di sekeliling dunia (lihat akuakultur tilapia). Di mana tilapia telah diperkenalkan secara sengaja atau tidak sengaja, ia semakin menjadi spesies ceroboh yang bermasalah (lihat tilapia sebagai spesies eksotik).

Anyway, this info Ibu dapat dari Tok Wi. And from him, barulah Ibu tahu sebutan sebenar is TILAPIA and not TALAPIA. So, next time.. sebut betul-betul..

Then, for lunch today.. Ibu pulak kebetulan masak lemak daun kunyit ikan tilapia. 

And, this was the result. Boh daun kunyit banyak-banyak, letak tempoyak sikit and last but not least.. petai. Aiyuwahhh... esok kena cuci toilet lagi la ni.
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...