Beautiful Friends

Thursday, May 31, 2012

Gulai telur dengan pucuk ubi


Alhamdulillah..

Sampai sudah hajat Ibu nak masak gulai telur dengan pucuk ubi. Memandangkan Haazem tak makan lauk telur, so bolehlah Ibu masak extra pedas. Sepatutnya gulai telur ni menggunakan telur itik, tapi di negara Pasir Berdengung ni mana laa pulak Ibu nak cari telur itik. Dulu pernah jugak teman dari Singapura bagi tahu, di Wafra ada jugak jual telur itik. Tapi Wafra tu sikit punya jauh laaa..

Nak masak gulai telur ni senang sahaja. Cuma kalau nak cantik bulat telur tu, ada baiknya telur tu dimasak di dalam bekas lain dahulu. One by one ya. Bila dah cantik masak pindahkan dalam bekas lain sebelum dimasukkan ke dalam kuah gulai. Nak masak pun kena "kreatif" sikit.

Jika ada yang sudi berkongsi rasa, boleh try tengok resepi di sini. Cuma nanti tukarkan mangga tu dengan pucuk ubi. Dan sebagai pemanis, boleh la letak sedikit ikan bilis. Selamat memasak dan selamat makan.

Nota kaki;
Petua untuk putih telur tak pecah/berderai & cantik bulat.
- Panaskan air sehingga mendidih dan masukkan sedikit cuka makan
- Setelah itu masukkan/pecahkan telur (sebiji sahaja), bila dah cantik masak/bulat pindahkan dalam bekas lain. Buatlah banyak kali sehingga cukup kadar telur yang dikehendaki.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...