Beautiful Friends

Tuesday, September 25, 2012

10 PETUA CERIA


1- Dirikan solat dan banyakkan berdoa.

2- Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW paling minima 100 kali sebelum tidur.

3- Selalu mengerjakan solat taubat.

4- Selalu mengamalkan membaca Al-Quran.

5- Bermaaf-maafan sesama rakan setiap hari.

6- Bisikan kepada diri perkara yang positif.

7- Programkan minda dan cuci minda setiap hari.

8- Cuba melakukan puasa sunat.

9- Sering ingat kematian itu boleh berlaku pada bila-bila sahaja.

10- Jaga pancaindera dari mendengar, melihat atau bercakap perkara yang tidak bermanfaat.

Ibu terjumpa saranan ni masa dok melayan FB. Macam-macam kawan-kawan dok post. Dari yang syok sendiri, iklan yang pelbagai sampailah yang ke "berdrama" kat wall hatta nak mencari "ketenangan" kunun nyer. Tapi nak buat macam mana. Dah wall dia orang kan. So best solution, ignore sahaja. Maklum sahajalah, manusia ni pelbagai kerenah dan peil nyer. Suka.. layan.. tak suka.. jangan tengok. Buat apa nak sakit hati, hati mata dan sakit jiwa.

Tapi kalaulah Ibu ni ada "kekuatan" untuk menegur beberapa sabahat FB yang rasanya dah sedikit "tersasar" tu, nak sahaja Ibu suruh dia orang amalkan 10 saranan ni. Sebab pada Ibu, orang yang suka meroyan di FB ni sebenarnya jiwanya kosong, kurang kasih sayang apatah lagi mereka ni jenis yang sangat perlukan "perhatian".

Namun jika dengan menegur.. walaupun secara berhemah dan "discreet"  masih dianggap busy body, tidak prihatin dan tidak cuba memahami keadaan, Ibu redha menegur di dalam hati sahaja.

Ibu ni pun dah "4 series", so bila terbaca adik-adik "meroyan" di wall FB tu, rasa kurang manis laa pulak. Tambah pulak "yang di post" tu boleh dibaca dek segala suku-sakat yang menjadi "friend". Malu diri sendiri.. tumpang malu ahli keluarga yang terlibat jugak. Sebab yang buat peil ni bukanlah budak-budak lagi. Ni dah berstatus IBU. Umur pun bukanlah linkungan kurang cerdik lagi.

Janganlah dimalukan diri sendiri. Hanya disebabkan tindakan bodoh kita yang kununnya "nak lepas tension", jatuh maruah diri sendiri. Try to control the situation but posting it on your FB wall definitely wouldn't solve the problem. Period..

Be happy la babe..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...