Beautiful Friends

Monday, February 6, 2012

Ibu down with "Annual Sick"

Argggghhhhhh... demam la pulak..
Tapi sepatutnya dari mengeluh, mengerang dsb.. ada baiknya Ibu perbanyakkan bersyukur dan bersabar. Ibu sakit sebab Allah sayangkan Ibu. Allah nak duga Ibu. Allah nak uji Ibu. Orang kata "sakit" ni datang macam kilat, pergi nyer macam semut.. sabarrrrrr...

Kali ini, demam + batuk + selsema (pakej) tu.. datang serentak. Banyak plan masak-masak yang terbantut. Yang kesiannya, anak-anak la. Tambahan pulak Haazem still on his winter break. Terpaksa la layan perut makan ape yang terlarat Ibu mampu masak. Dah la tu, winter-break homework banyak la pulak tu. Nak tak nak, kena tunggu Cik Asben balik dari opis la baru nak tolong-tolong tengokkan. 

Semalam Ibu ada jugak makan a bit of itu and ini. Tapi bila makan, rasa suma hambar, suma tasteless. Garam ntah ke mana, gula ntah ke mana, masam ntah ke mana. Itu la orang selalu kata.. masa badan sihat dan segar ni la kita patut makan ape yang kita nak makan. Bila dah sakit suma dah tak ada "feel" lagi. Tapi biar la berpada-pada jugak kan kan kan.

Dalam pada masa Ibu tengah demam and all ni, tekak rasa nak makan itu ini la pulak. Alangkah bahagia nyer kalau tekak dapat rasa.. (kalau la ada orang yang sanggup nak masakkan...)


ABC yang meriah dengan segala ALIEN.. buah kabung, kacang goreng, jagung.. sejuk jer tekak rasa nyer.

Ataupun...


Mihun sup (tapi without kicap cili la). Aduhai.. alahai. sure best kan..

Ataupun..


Kalau rasa kurang rajin, meggi ayam sup yang sangat la mewah dengan vege and tauhu kelompong. Again, no chili please.

Ataupun...


Sup tulang dan daging yang dimasak secukup lembut, bersama gabungan sayur-sayuran seperti kobis bunga, lobak dan celeri. Kemudian pulak diperahkan air limau nipis secukup masam nyer.. arrr.. no chili this time please..

Harap-harapnya, hari ini badan ni semakin kuat dan sihat. Tak sanggup dah tengok keadaan rumah yang tonggang-langgang, toilet tak cuci, baju tak berlipat atau bergosok, dah tu rumah pun tak vacuum lagi sejak dari hari Sabtu lepas.. banyak la pulak nak kena buat ni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...