Beautiful Friends

Thursday, August 30, 2012

Alhamdulillah.. rezeki..



Alhamdulillah, rezeki… Semakin hampir tempoh untuk kami berangkat kembali ke negara Pasir Berdengung semakin banyak pulak jemputan makan-makan yang kami terima. Tak cukup siang, malam pun ada. Tak cukup weekend, hari biasa pun dijemput juga. Cuma satu sahaja masalah, Ibu ni jenis tong terhad. Banyak kali jugak Ibu kena lapor diri ke toilet. Kalau membuang ikut jalan bawah tu biasa laa, ni ikut jalan “atas”. Penat woo..  Tau je la bila habis selesai muntah..

Tapi “kewajipan” menerima jemputan harus dipertimbangkan. Pahala free tu babe. Selain dari makan free. Apa-apa pun, syukur pada rezeki yang ada. Bab makan wise, tak usah kira laa. Apa-apa yang terhidang, kami terima dengan besar hati. Pada Ibu bukan jenis makanan yang menentukan tapi keikhlasan tuan rumah.  Peluang berkumpul setahun sekali sebegini sememangnya sangat kami cari. Bila lagi hendak mengenal saudara, sepupu sepapat, anak saudara, cucu cicit..

Berbeza dengan keadaan di Kuwait, walaupun tradisi rumah terbuka masih diamalkan tapi suasana jauh berbeza. Mungkin dengan keadaan sekeliling yang terhad, privasi jiran yang harus dijaga (banyak kali kami kena tegur sebab BISING) dan makanan yang disediakan. Nevertheless, selagi masih di bulan Syawal, selagi itulah “open house” masih berlangsung.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...