Beautiful Friends

Monday, October 8, 2012

6 Makanan yang berfungsi menyembuhkan dan melawan selsema.

Semasa anda sedang menghidapi selsema, anda mungkin teragak-agak apakah jenis makanan yang perlu diambil dan apa yang tidak. Di sini disenaraikan beberapa jenis makanan yang baik untuk melawan selsema.
 
1.Sup ayam
Ia telah dipanggil sebagai penisilin semulajadi dan adalah di bahagian teratas senarai untuk kuasa penyembuhan. Sup ayam panas jelas membantu saluran pernafasan yang tersumbat.

2. Makanan panas dan pedas
Cili atau sos pedas baik untuk membantu mengurangkan rasa kurang selesa akibat dari selsema. Masakan India atau lain-lain makanan etnik yang mengandungi bahan-bahan ini, atau hanya dengan menambah sos pedas kepada makanan dipercayai boleh melegakan selsema.

3. Bawang putih
Bawang putih adalah mentol wangi mengandungi agen perisa dipanggilalliin” yang bertindak sebagaidecongestant”. Bawang putih juga dipercayai untuk bertindak sebagai antioksidan dan memusnahkan radikal bebas, molekul oksigen aktif yang merosakkan sel-sel dalam hidung.

4. Buah-buahan sitrus
Banyakkan memakan buah-buahan sitrus untuk meningkatkan pengambilan vitamin C anda. Minum jus oren untuk sarapan atau menambah beberapa keping limau untuk salad waktu makan tengahari mahupun pada waktu makan malam. Mendapatkan jumlah vitamin C yang secukupnya adalah amat penting terutamanya jika anda merokok.

5. Halia
Ramai orang mendapati akar halia segar membantu merawat batuk dan demam yang sering diiringi dengan selesema. Meminum teh halia adalah amat digalakkan pada ketika ini.

6. Sumber-sumber selain dari Vitamin C
Bukan hanya setakat buah-buahan sitrus yang tinggi dengan vitamin C, malahan ubi kentang, lada benggala, strawberi dan nanas juga boleh membantu dijadikan sebagai senjata untuk melawan kesejukan seterusnya dijadikan senjata untuk melawan selsema.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...